Kvalitet före kvantitet?
Nu kommer jag och är lite gruffig igen.
Det är så plottrigt här i forumet på grund av alla miljontals foton. Självklart är det ju jätteroligt men jag tycker ofta det är lite slarvigt utvalda foton och ofta alldeles för många foton av samma person.
Missförstå mig inte nu, självklart är alla på olika nivå när det gäller fotande. Många ser nog på min foton och tänker "Varför valde hon det där att lägga upp?" så jag vill absolut inte att ni ska känna att ni inte vågar lägga upp era foton…
Däremot vill jag påminna er om att detta är en fotosida! Inte en djursida… Här lägger vi upp FOTON vi tycker är fina, inte djur vi tycker är söta. Förstår ni skillnaden?
Sen är ju chansen att få bra kritik mycket större om man lägger upp ett foto i taget, och kanske inte så ofta. Jag gillar sidan och tycker vi har många otroligt duktiga fotografer här. Därför vill jag inte drunkna bland alla foton… Hoppas jag inte upprört eller sårat någon nu.
Fortsätt fota med glädje!
/ Kristina Wicksell
håller med till 100% ..!!
Hoppas jag inte gör så iaf.. man vet ju aldrig..
Therese Mattsson - Medarbetare på Djurfoto.ifokus.se
www.tmfoto.se

Riktigt bra sagt, håller verkligen med om det du säger!
Håller med.
Jag lägger inte ut bilder så ofta, och när jag gör det så försöker jag att max ha 3 bilder, annars blir det lite för mycket.
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se
Vad glad jag blir. Jag trodde att folk skulle bli ledsna eller arga på mig.
Jag efterlyser lite "eftertanke"! Ett foto som man lägger upp ska man ha tänkt när jag fotat… Inte bara sett ett sött djur och tryckt av. Men det är svårt att kritisera också… Att säga det till just de personerna det gället… Man vill ju inte såra :/
#4 så känner jag också .. jag vill ju inte göra något för att såra någon utan man vill ju ge konstruktiv kritik, jag gav det till en tjej och då fick man "tack" och sen nästa "fotoladdning" så kom det liknande bilder.. man undrar om de tar in kritiken man ger eller använder detta som ett fotoalbum.. :S
Therese Mattsson - Medarbetare på Djurfoto.ifokus.se
www.tmfoto.se
*putt*
Tycker denna kan läsas igen :)

putt
Bra sagt!
Jag håller med dig, om man vill lägga upp bilder på sitt djur bara för att visa upp djuret så kan man göra det någon annanstans än på en djurfoto-sida.
Jag försöker att alltid lägga upp de bästa av mina bilder om jag vill ha kritik, för ingen vill ju lägga tid på att ge ordentlig/bra kritik på bilder som de själva skulle ha gjort sig av med eller lagt undan nånstans.
Men man måste ju komma ihåg att det finns de som kanske inte har dyra proffskameror heller och inte vet så mycket om fotografering men lägger upp en bild som enligt dem är fin. Så man ska inte gå och se ner på andra som kanske inte är så superduktiga ännu. Inte för att jag tycker att någon här gör det, men i alla fall.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

jag håller absolut med
#9: Håller helt med dig. Alla är ju på olika nivå och har olika kameror så man ska ju absolut inte se ned på dem som lägger upp "sämre" bilder eller sådär. Sidan är ju till för att alla ska kunna utvecklas.
Men just grejen jag stör mig på är ju när folk lägger upp bilder utan att ha funderat över varför de lägger upp. De trådar jag ger kritik i ska helst ha någon frågeställning i stället för "Vad tycks?" eller "Söt va?" för då vet man ju inte alls vad de är ute efter.
Håller helt med.
Bra skrivet!
#9 Det är inte kameran som gör bilden utan fotografen bakom kameran.
Denna tråd är jättebra! Håller med dig till fullo! Har själv inte lagt upp så många bilder för kritik, lägger mer upp bilder på hästfoto då jag fotar hästar främst.
Har inte vart inne här så ofta eftersom det du säger att det är så många bilder som folk bara slänger upp som egentligen inte alls är bra. Vill ju inte bli igenkänd som den som bara ger dålig kritik :(
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Håller också med. Kan det inte finnas någon regel om max antal bilder i en kritik-tråd? Tex. 3 bilder tills man fått svar och kritik på dem, sen kan man ju alltid lägga upp fler.. som det är sagt; det är svårt att ge kritik till femtielva olika bilder på en gång. (Inte för att jag är bra på kritik, eller foto, men iaf. x)
Ett undantag är kanske om man lägger upp en massa ''likadana'' bilder och vill veta vilken som är bäst och varför just den ser bäst ut.. för att få lite hjälp att välja sina bilder sedan, och veta vad man ska se efter helt enkelt. Då har man ju en anledning att visa alla.
Förstr hur frustrerande det är att ge kritik och sedan se samma person lägga upp bilder med precis samma ''fel'' (tex alla röriga bakgrunder i porträtt foton). Har upplevt det många gånger när jag försökt hjälpa folk med deras teckningar. ''jaja'' säger de och så blir det likadant nästa gång :rofl: det slutar ju med att man bara säger ''jo, den är fin. Snygg päls där i hörnan'' eller nåt. :3
Själv försöker jag välja ut den som jag tycker är bäst, och hålla mig i skinnet. x) Men det är svårt, det är ju kul att visa upp sig och få synpunkter :P
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
*Puttar upp en väldigt gammal tråd jag skrev, som jag tycker är aktuell.*
bra puttat, tycker jag!

Håller absolut med! :)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Håller med till 100

Håller verkligen med dig!
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Håller med, väldigt bra formulerat. Blir så mycket kritiktrådar så jag orkar sällan läsa och kommentera någon.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Kanonbra!
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin