Korniga bilder
Jag vet inte varför men helt plötsligt har mina bilder blivit så korniga. Se exempel jag skickar med.
Har det någon betydelse om man fotograferar med jpeg hög eller jpeg normal när det gäller det korniga. I vilket format fotar ni?
Denna är taget med jpeg fine.
Besök mig gärna på Ronias matte
Vad har du för kamera?
Vissa kameror har mer brus, elr "korniga" som du säger, än andra.
Te.x jag har en sony a300 och vid högt iso och vid mörka djur eller andra föremål så blir det brusiga bilder.
Jag har en nikon D80.
Jag skulle tro att det har att göra med ISO:t. Kan ha att göra med filformatet, men om du fotar i det högsta i jpg så ska det inte vara några problem med att få bra bilder. Så jag tror att det är ISO:t som är felet.
Har du ställt in ISO själv, eller kör du på auto?
Om du har ställt in själv, vad står det på i så fall? (Vad stod det på när du tog bilden?)
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Nä jag körde auto, kan inte ställa in själv än.
Här är fotograferingsdata av den här bilden:
Nikon D80
2009/04/30 14:20:40.8
JPEG (8 bitar) Hög
Bildstorlek: Stor (3872 x 2592)
Färg
Objektiv: 70-300mm F/4-5.6 D
Brännvidd: 300mm
Digital Vari-program: Sport
Ljusmätningsmetod: Flerfältsmätning
1/2000 sekund(er) - F/8
Exponeringskompensation: 0 EV
Känslighet: 1-steg upp 1600
Optimera bild:
Vitbalans: Automatisk
Autofokusmetod: AF-A
Blixtsynkmetod:
Blixtläge:
Automatisk blixtkompensation:
Färgläge: Läge Ia (sRGB)
Tonkompensation: Automatisk
Ändra nyans: 0°
Mättnad: Auto
Bildskärpning: Automatisk
Bildkommentar:
Brusreducering: Av
Vibrationsreducering: Off
Hög ISO NR: På (Normal)
#4: Ja, det var troligtvis ISO:t. Tror (med ganska stor säkerhet) att "Känsligheten" är i detta falla samma som ISO. Ju högre ISO desto kornigare blir det, fast det blir även ljusare. Mellan 100-400 i ISO kan man ha när det är soligt eller lite molnigt. Är det mörkare än så kan man gå upp till kanske 800, men då börjar det blir kornigt. Vid 1600 är det väldigt kornigt om man inte har en kamera som klarar höga ISO:n väldigt bra (tror knappast att D80:n är en av dem). Så det är alltså ISO:t som är på 1600 som gör att det har blivit kornigt.
Om du bara fotar på auto är det svårt att göra något åt det, men om du i framtiden fotar manuellt kan du ju tänka på att inte ha riktigt så högt ISO. Fast det finns ju självklart undantagstillfällen då man nästan måste ha så högt ISO.
Jag kan inte d80:n så bra (har aldrig hållit i någon ens), men om man försöker tyda den här delen:
Hög ISO NR: På (Normal)
så borde det gå att ställa in någon stans ändå på auto-lägena att man itne vill ha högt ISO, står säkert om det i din manual.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Tack för hjälpen. Jag ska kolla upp det där med ISO. Har mycket att lära märker jag men blir mest förvirrad när jag läser i manualen, det är ju så mycket 
#6: Manualen kan aldrig riktigt lära en att fotografera, den ka bara lära en hur man ställer in och använder just den kameran. Därför känns manualen som grekiska om man inte kan en del manuellt inom fotografering från början, så jag förstår att du blir förvirrad av din manual.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Jag kikade på ISO nu och det stod ju på högsta även på de automatiska inställningarna, jag trodde att genom att jag återställt alla inställningar, att ISO oxå skulle återställas till något mer normalt.
Nu har jag iaf satt ISO-känsligheten på auto men vad ska jag ställa Hög ISO nr på? Det finns normal, låg, hög och Av.
#8: Sätt på normal så blir det nog bra.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Tack snälla Metinia för hjälpen. Jag hade nog aldrig tänkt på att iso fortfarande var så högt när jag hade återställt till alla standardvärden. Jag trodde det var fel på mig eller kameran.
Idag gick det lite bättre 
#10: Varsågod! Ser mycket bättre ut nu, :)
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se