Kritik - Hund
Bilden föreställer Mimmi som är en Papillon/Phálene (Vet inte vilket).Fotade henne under sommaren '08 & har gjort en riktigt taskig redigering då orginalets kvalité skulle skrämma folk haha. Fotade den med min & mammas Nikon Coolpix L16 och kunde faktiskt fånga ögonblicket då hon blev glad när hussen kom :)
Vill gärna höra både bra & dålig kritik om bilden.
Inte bara "den var söt" eller "va ful!" ungefär.
~ Hälsningar Marika.
Väldigt söt hund! Synd att den är tagen uppifrån hade varit bättre om den varit tagen i hundens höjd. Skärpan ligger bra fast skulle vilja ha lite mer skärpa på huvudet. Gillar kompositonen och bilden funkar bra förutom ovanperspektivet.
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Gillar att du fångat, eller försökt fånga en känsla, haft en tanke bakom bilden helt enkelt ;)
Jag saknar ett ben på hunden, sista benet försvinner och det blir lite förvirrande. Kan tycka att redigeringen är lite för hård kring ansiktet, har svårt för att läsa av en känsla där. Iallafall den du ville ha, glädje. Jag ser mest… är det ilska? Gillar vinkeln och kompositionen, jag tycker faktiskt att det är helt okej att bilden är tagen ovanifrån - lite som att man hade stått och pratat med matten till hunden, och tittar ner på hunden som har upptäckt något(husse) vid sidan om. Vilket huvudets riktning också visar på!
Men för att verkligen plocka fram att hon blev glad över att husse kom hade det krävts att något mer visade på att någon kom; en skugga från hussen eller kanske att en fot var med i bilden från det håll hunden titta åt?
Alla kroppsdelar och något som förstärker tanken bakom bilden mer, alltså!
#1: Vet det att jag fotade från ovan, eftersom mamma envisades med att jag skulle fota bilarna istället för hunden (jänkar-cruising.)
Ska försöka bli bättre på redigerande så att det blir bättre.
#2: Benet på hunden försvann när jag fångade ögonblicket, ville egentligen fångat när hon stod på två ben när hussen kom. Stod faktiskt och pratade med hennes matte och när han kom blev det massa skällande och glada hoppningar. Tycker själv att oskärpan jag gjorde blev hemsk, klippte bort hussens fot eftersom jag tyckte den var störande. Kanske dumt val.
Tack så mycket för både positiv & negativ kritik båda två!
~ _Hälsningar Marika.
P.S. Postar den hemska orginalfilen, kvalitén suger fast där är faktiskt hussens fot med. Ska försöka redigera om den på nytt, lite bättre än den jag först postade.
D.S._
#3 Den gav verkligen mer känsla! Fri tolkning också, är det ett hot hunden ser och att hunden vaktar, eller har hunden upptäckt någon den gillar?
Jag gillar't! Men, kan behöva en bättre redigering som sagt. Inte för att man alltid behöver redigera, men ibland kan det hjälpa en bild att bli bättre ;)
Jag måste säga att jag inte alls gillar din redigering, du har ju gjort hunden alldeles gul!
Synd, som sagt, att hunden är fotad uppifrån och att svansen går ihop med gräset i bakgrunden… Annars hade det kunnat bli en snygg och rolig bild!