Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotoutrustning
Läst 1051 ggr
Royalz
0

Systemkamera för nybörjare?

Hej!

Jag funderar på att köpa mig en systemkamera. Den ska passa för en 'nybörjare' :) Och inte kosta över 4000kr! :)

Vet ni nån bra, så skriv här! :)

Itchy
0

jag har en Olympus SP-570 UZ

och den är jättebra för både nybörjare och experter :)

och min köpte jag ny för runt 4000:-

men de är betydligt billigare nu

You can't spell Bitchy without Itchy

Adrina
0

Jag har en Nikon D40. Himla bra kamera, ett erbjudande på Media Markt nu, 3333:- SEK tror jag det var.

moonsi
0

är också ute efter en så massa tips till tråden :-D

[Caifeen]
0

Använder Nikon D40, jättebra!

Metinia
0

Man kan nog hitta en Canon EOS 1000D för ca 3500:- på rea nu. Men annars är det Nikon D40 som är en av de billigaste. Tänk på när du köper kamera att det alltid tillkommer mer utgifter än själva kameran och objektivet. Saker man bör tänka på;

Väska - Det är ganska dyrt med kameraväskor, men det går att hitta billigare

Linsskydd (typ UV-filter, kanske?) - om du vill vara på den säkra sidan när det gäller objektivet, skyddar och minskar risken för att du slår sönder objektivet, rekommenderas! Se upp så att filtret/skyddet inte ändrar några färger eller förstör bilderna på något sätt.

Putsduk?

Minneskort

Extra batteri? - Behöver inte vara nödvändigt, beror på vad man planerar att fota.

Quiila
0

Nikon D40 och D60 är riktigt bra nybörjarkameror enligt min mening

~Quila Roze~

Metinia
0

#6: Håller med om att D60 också är en bra nybörjarkamera (eller tror starkt på att det är det, har inte testat den), men kan man hitta den för ett pris udner 4000:- ?

amandaoskarsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! (;

Jag har en Canon EOS 450D, helt suverän måste jag säga! Dock är det min första systemkamera men jag är riktigt nöjd, man lär sig den super fort & det finns lite mer avancerade inställningar så man lär sig hela tiden nya & roligt funktioner! Dock kostar den nog lite mer än 4000:- men det är nog värt att spara lite längre & köpa en sådan, har absolut inget emot den, perfekt objektiv för nybörjaren också, mycket bra vidvinkel i objektivet!

Lycka till med köpandet, och hoppas jag kom till lite hjälp! :D /Amanda

På bilden ser du en av bilderna jag tatt med kameran! ;)

Siggen
0

Om du kommer direkt från att ha bara använt kompaktkamera skulle jag nog ta Nikon D40/D60 om jag var du, det är precis så jag har gjort. Lätt att lära sig, inte komplicerad alls.. Blir bra bilder, och den är lätt och smidig också..  Och såklart billig! ;)

Lycka till med köpandet av systemkamera.. :)

Mvh Sigrid

JossefinD
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en Nikon D40 och jag rekommenderar om många andra även gör denna starkt! Lagom, kostar inte en förmögenhet och tar jättefina bilder. Såklart blir de finare om du lär känna kameran :) Jag köpte även till ett telezoom objektiv för 300 :- extra när jag fick min kamera. Med brukar man även få en kupong till en gratislektion i grunderna som varar i två timmar, kurserna finns i Göteborg, Malmö och Stockholm har jag för mig :)

Royalz
0

Okej, tack för alla svar :) Det kommer nog bli en Nikon D40 :)

JossefinD
0

#11 Bra val :)

Mari
0

Jag vet dock inte vad canon eos 400D eller 450D kostar nu men jag tycker att de är bra nybörjar kameror :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Quiila
0

#12 Håller med dig Skrattande Hoppas TS blir nöjd!

~Quila Roze~

[Alexandrae]
0

Jag har en Nikon D40 och dom är superbra! Otroligt lätta att lära sig och blir BRA bilder, trots att den "bara" har 6 mp, men det är inte megapixlarna som är det viktigaste som alla verkar tro, utan optiken. Jag hade en himla tur och fick min D40 för endast 2990:- på mellandagsrean :D

Bulba
0

Min kamera är en Canon EOS 400D och det var min första kamera och jag har lärt mej otroligt mkt sen jag började använda den!

LisaR
0

håller med #8, har själv en Canon EOS 450D som var min nybörjar kamera och den är jag jätte nöjd med! Det finns många inställningar, både lätta och avancerade och man lär sig mycket med kameran.
Min kamera kostade runt 5 000 - 6 000  kr, men den är värd att spara till, den kan ju iofs vara lite billigare nu, än när jag köpte min för ca 1 år sen :)

Yrrblossets Sällskapsmöss

~  http://yrrblossets.weebly.com/

Royalz
0

Jag ska nig vänta med kamera köpet ett tag till för ska skaffa valp och behöver spara pengar till den först och främst :D Men nån gång ska jag ha en systemkamera :)