Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotoutrustning
Läst 389 ggr
IdaL
2009-06-06 16:09
0

Systemkamera vs. kompaktkamera?

Hej!
Tänkte att i denna tråd kan vi diskutera varför många (även icke fotografer) är så insatta i att man måste ha en systemkamera, varför inte bara köpa sig en bättre kompaktkamera? Vad tycker du om priserna på systemkameror idag? Varsågoda att börja diskutera.

Det får inte förekomma några personliga påhopp, svordomar eller annat vid sådant raderas dina inlägg omedelbart och fortsätter påhoppen kan det leda till avstängning.

tsset
2009-06-06 22:31
0

Antagligen för att många drar den slutsatsen att "riktiga fotografer har ju systemkameror och om jag också köper en kan jag ta lika bra bilder!" Också tittar man på prislappen, och då är det inte så svårt att välja - finns ju systemkameror som är i samma prisklasser som kompaktkameror eller där det bara skiljer en tusenlapp.

Och försäljare rekommenderar väl systemkameror mycket också, kanske just för att de flesta är lika lättanvändliga som en kompakt men med bättre kvalité - som jag hörde sist jag hamnade på fotoavdelningen på onoff.

Angående priset för systemkameror - jag tycker varken att det är för högt eller för lågt, man får ju (oftast) vad man betalar för.

Har alltså inget emot att folk köper systemkameror istället för kompakter, men frågan är om "folk" som köper kompakter oftast använder dem mer än de som köper systemare, med tanke på att de är lättare att ta med sig? Tänker alltså på de som köper för "vardaglig användning"…

Så, nu drog jag igång tråden lite… någon annan med tankar? :)

[Alexandrae]
2009-06-07 00:31
0

Självklart är anledningen till att många köper en systemkamera att man tror att man kmr få mkt mkt bättre bilder, men det är i slutändan den som håller i kameran som avgör det ;)

De flesta vill nog dock ha en systemkamera för att kunna utveckla sig och få fler inställningar och på så sätt få så bra bilder som möjligt. Jag t.ex, fotar mkt ridning, ofta i dammiga och mörka ridhus och då är en systemkamera ett måste om det ska bli hyfsade bilder.

Pandy
2009-06-07 15:36
0

Jag håller med ovanstående. Man köper oftast systemkameror för att få bättre kvalite på bilderna och de som har foto som intresse köper oftast systemer efter ett tag när de märker att deras kompakta inte räcker till, för oftast får man en kompakt av sina föräldrar och sen inser man att en system är bättre osv. Fast ibland misstänker jag att vi yngre tonåringa…köper för att det är en coll grej, men jag har säkert fel…
Själv fick jag en system bara för att jag vill få hyfsade bilder i ridhus och på hästar som inte är lätta att ta på.