Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettkritik-lätt
Läst 403 ggr
Pernillab
0

Kritik, tips och åsikter !

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag bor i skogen långt från trafik och oväsen, här hör man bara fågelkvitter och rådjurs skällande :)

Jag gillar att fotografera djur, speciellt vilda.
Här har jag samlat ihop lite bilder jag tagit och jag skulle vara jätteglad om ni kunde ge massor av kritik och även tips på hur jag kan fotografera bättre, hurudana objektiv jag bör använda till just vilddjursfotografering etc.

Jag äger:
- Canon EOS 300D (systemkamera)
- Canon 18-55 mm (objektiv)
- Sigma 55-200 mm (objektiv)

Jag är rätt dålig/nybörjare på systemkameror och objektiv, så vet inte riktigt vad man skall köpa och inte. Nu har jag dock beställt ett nytt teleobjektiv som bör komma i slutet på veckan, Canon EF 75 300 f/4.0-5.6 III. Vet någon ifall det är bra ?

Tack på förhand, jag vill att massor skriver :D

Hälsningar Pernilla

Pernillab
0

Bild

Pernillab
0

Bild

Pernillab
0

Bild

Pernillab
0

Bild

Pernillab
0

Bild

Pernillab
0

Bild

Pernillab
0

Bild

Pernillab
0

Bild

Mari
0

Tyvärr förmånga bilder för att jag ska kunna kommentera alla men har kollat igenom dem och jag tycker att du lyckats rätt bra.

Det enda jag saknar är den där exakta skärpan på vissa utan bilderna. Men du har bra vinklar och komposition

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Creation
0

Kan försöka kommentera. En liten amatörbedömning ;) Hoppas jag är till någon hjälp.

Jag älskar den första bilden!

Bild två verkar lite oskarp. Superbra motiv.

Den tredje bilden tycker jag verkligen om. :)

På den fjärde bilden tycker jag att älgen ser lila-/rosaaktig ut? Hur kommer det sig?

Bild fem var lite oskarp och så stör "strået" över näbben lite. Akta att något kommer i vägen. Annars låg ljuset fantastiskt bra! Bra vinkel.

Bild sex saknar också lite, lite skärpa. Jag tycker att blixten(?) reflekterar lite konstigt. Man får intrycket av att det är natt, trots att jag tror att det är dag? Kanske lite stark blixt där.

Bild nummer sju var också den lite oskarp, men jag gillade den effekten så faktiskt. ;)

Den åttonde bilden känner jag var lite rörig. Jag vet inte riktigt vad fokus ligger på?

Jag tycker om den sista bilden som den är!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[hilevij]
0

#0 Jag skulle gärna sett lite mer skärpa på en här bilden, då skulle den ha blivit en riktigt härlig förstorings bild att hänga på väggen! Kossan har ett härligt uttryck och den rödbruna och gröna färgen gör ett bra sammarbete för bilden helhetsuttryck.

#1 Väldigt vacker bild! Känns dock lite för tajt beskärd, men den har ett härligt uttryck.

#2 Skulle gärna se att du beskärde lite längst ner i kanten så att det bara är brunt där nere, istället för något vitt, om du förstår.. xP Annars otroligt fin i skärpan och i färgerna.

#3 Jag tänker norrländska skogar direkt när jag ser den här bilden, väldigt naturtrogen och fin. Häftigt att du kommit älgen så nära att du kunde ta det här fotot.

#4 Det känns som att du har höjt kontrasterna rättså mycket, och det gillar jag inte. Annars tycker jag mycket om repet, det känns som att fågeln är liksom "bunden." Gräset som är ivägen är väldigt effektfullt.

#5 Tycker oftast inte om bilder tagna med blixt, men den här var fin fin. Tycker om hur räd katten ser ut. Den skulle nog passa rättså fint i kvadratisk form.

#6 Även denna ser rättså redigerad ut, vilket jag inte är så förtjust i. dock väldigt snyggt fångat och vackert beskärd.

#7 Underbar, helt klockren. Kommer inte på något att kritisera.

#8 härligt uttryck, även om fågeln tittar bort blev bilden väldigt härlig. Snyggt med bären :)

Härliga foton, ser fram emot flera att njuta av i framtiden ^.^

Pernillab
0

hej, åååh tack så jättemycket :D

kul att nån orkar ta sig tid att kommentera och skriva :)

jag ska ladda upp flera bilder, bara jag får mitt nya objektiv som jag kan ta bättre bilder med :)

[hilevij]
0

Bra ^.^ ska jag vara ärlig så tycker jag bäst om när det är många bilder att kritisera och kolla på, då man enklare ser fotografens stil :)