Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikett: fotografera-djur
Läst 605 ggr
Jennie-S
0

Fota svart hund

Jag har en rottis dam här hemma som ofta får vara min lilla modell när jag ska fotografera *S*
Men tycker det är så himla svårt att få till bra bilder.. Känns som att det är svårare att fota svarta hundar än hundar med andra färger..

Nån som har lite tips som man kan tänka på när man fotograferar svarta hundar eller djur över lag?

Eklang
0

Du kan ju alltid ställa hunden med en mörk bakgrund, det brukar hjälpa då bakgrunden exponeras i samband med färgen. Dock är det svårare att ställa tex. En vit hund mot mörkare bakgrund då bakgrunden blir underexponerad. Det blev lite skum förklaring men jag hoppas du förstår. Sen måste du ju ändra inställningar osv. beroende på vad du fotar.

Emma, medarbetare på Hästfoto.

tsset
0

Som #1 säger, anpassa bakgrunden till hunden är en bra grej. Är det strålande solsken ute kan du placera hunden i skuggan - ger inte lika hårda kontraster(gör inte hunden totalt kolsvart)

Kan du, så försök att ställa in kameran så att förslagsvis bakgrunden får rätt exponering. Då kommer inte kameran att försöka ljusa upp den svarta hunden(vilket den annars lätt kan göra, och då brukar det bli gräsligt)

Hum svårt att ge tips känner jag när man inte riktigt vet vad du har för kamera(kompakt eller system?), eller vilka kunskaper du har….  hoppas du förstod något iaf!:)

Jennie-S
0

Jag har en kompakt kamera, Ricoh Caplio R7..
Jag är väldigt grön när det gäller att fotografera, visst har man knäppt kort och lekt lite vid olika tillställningar som middagar mm men nu har intresset växt och jag vill lära mig mer *S*

Har märkt att när jag tex tar svartvita bilder på min hund så blir dom mkt finare än när jag tar dom i färg..
Vet att jag har massor kvar att lära med alla inställningar och sånt men det jag märkt hittills är att min lilla dam här hemma är himla svår att få fina bilder av än när jag fotat kompisars hundar mm..

Men ska absolut tänka på det ni skrivit här och fortsätta träna massor och hoppas på att få lite mer koll så småningom =)

Tack för era svar, dom uppskattas =)