Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettallmänt
Läst 375 ggr
[Nalle-]
0

Dåliga bilder - orsaken?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En dag var jag på en ridskola i närheten och fotade många bilder på hästarna. Men när jag kom hem visade det sig att nästan alla bilder var helt korniga och var allmänt dåliga. Varför? Kan jag ha fotat mot solen utan att tänka på det?

Bilden är helt oredigerad.

Tacksam för svar :)

[Nalle-]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Genom att öka kontrastet blev bilderna något bättre, men fortfarande inte särskilt bra.

IdaL
0

Ser inget större fel i dom, kanske du har felexponerat? vad hade du för ISO?

[Nalle-]
0

#2, jag kommer inte ihåg ;s Men kanske.

Pandy
0

Det är nog ISO som är boven;)

Mari
0

Efter att ha sett bildenra så tror jag att det är isot som ställer till det, alltså det har vart inställt på för högt :) Annars kan jag ej se något större fel?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

uffelarsen
0

Hej!

Din iso inställning är orsaken , bilden blev inte så pjåkig ändå ,din ISO var 1600 ,kamera CanonEOS 400D  F11  1/400sec

Enlig EXIF

Mvh

Uffe

Yessica
0

#6 Hur kan du se sånt? *nyfiken*

Jag tycker inte bilderna var så hemska ändå Förvånad

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

uffelarsen
0

Hej!

Du missförstod mig nog lite, inte tusan är det något fel på dina bilder. om en bild är bra eller mindre bra är upp till den som "ser" bilden. min definition av en bra bild är att om du tittar lite extra på någon bild har den oftast påverkat dig på något sätt ,bilden betyder något ,sedan om den är ur fokus eller felexponerad eller på något annat sätt inte "perfekt" har mindre betydelse i mina ögon.du kan titta på en "perfekt bild" ,perfekt efter alla konstens regler men som inte "ger" dig något då är den inte bra som jag ser det, kort sagt det är lite som med målerier, någon ser en otrolig skönhet i en tavla andra tycker inte att det liknar någonting. jag hade personligen önskat lite mindre ljus i dina bilder och lite mer kontrast men som jag sa det är bara vad jag tycker. jag har tagit en  del bilder men inte många som jag tycker är WOWWW, när du tog dina bilder försökte du kanske att fånga en "stämmning" då har du ju kanske lyckats med dina bilder om det var det ljuset som du ville ha på dina bilder.hoppas att du förstod lite av vad jag menadeGlad

Att se EXIFdata kan många olika program göra , det jag använder heter Faststone image viewer och är gratis, du kan ladda ner det på följande adress WWW.faststone.org.

Mvh

Uffe