Kritik: Ungtjurar
Idag har jag och Frida varit och fotograferat lite ungtjurar i en hage ut med vägen. Skulle gärna vilja ha lite kritik på dessa två bilderna som jag blev väldigt nöjd med.
Bild 1 - Möte mellan Frida och tjur. Har endast dragit upp kontrasterna, lagt på en vinjett och klonat bort en liten tråd i bilden.
(för rättvis bedömning öppna i eget fönster dvs. klicka på bilden)
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Bild 2 - Kossorna stog i en fin rad så passade på att ta en bild av dem. Bilden är redigerad som ovan + konventering till s/v
Mvh. Ida Lundahl
Stilfulla bilder, diggade den första skarpt!! Jättefint komponerat, fina färger och kontrast.
Lunga och fridfulla bilder. Bra ljus och skärpa. Härliga djupafärger.
Gillar den första mest!
Älskar första bilden! Hittar inget som jag skulle velat ändra på. Möjligtvis skulle jag klona bort flugorna(?) vid ögat.
Jag vet inte riktigt vad jag tycker om andra bilden. Den passar bra i svartvitt i alla fall.
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se
#2-3 Tack så jätte mycket, roligt att ni gillar dom! Gillar också den första bäst!
#4 Tack så mycket! Tycker faktiskt att flugorna passar in de är ju en kossa, dom har ju trotts allt flugor runt sig dygnet runt.
Mvh. Ida Lundahl
#5 Det har du nog rätt i! ;) De stör ju inte i alla fall.
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se
Den första bilden är riktigt fin. Om du inte hade varit jury (för det tror jag att du är, eller?) på fototävlingen på på Djurfoto så hade den kunnat vara ett riktigt bra bidrag, en farlig motståndare. Fin skärpa, snygga färger och riktigt fint motiv. Kanske aningen mörk, skulle nog vilja ha den lite ljusare.
Andra bilden är också fin, men inte i närheten utav den första. Säger mig tyvärr inte så mycket. Lite gullig kanske. Gillar att den är sv/v. Hade dock velat se hela huvuden på korna, hade gett bättre känsla tror jag. Och lite längre skärpedjup hade inte skadat faktiskt, skulle vilja ha skärpa på alla tre korna, det hade nog varit snyggare.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
#7 Tack de stämmer jag är jury :) Roligt du gillar första bilden. Även jag är liite kluven på andra bilden ;)
Mvh. Ida Lundahl
Första bilden är helmysig! Perfekt fototekniskt också - Snygg komposition, vackert ljus, neutral men stämningsfylld bakgrund. Dock hade jag gissat på att du redigerat den mer än kontraster… Kossan ser lite plastig ut?
I vilket fall är det en jättebra bild!
Kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om andra bilden. I början irriterade jag mig på att skärpan ligger på tjuren längst bak men efter ett tag började jag gilla det. Kompositionen är jättebra, ljuset perfekt och det känns som en mysig bild, trots att den inte alls är nyskapande. Bra, helt enkelt.
#9 Tack så mycket =) Vad gäller första bilden så har jag bara dragit i kontrasterna, lagt på vinjett och klonat bort en liten (kappt synlig) tråd nedanför handen, hehe. Roligt du gillar 2:an =) Håller med dig, i början gilla jag den inte tänkte kasta den men ångra mig i sista sekund efter att ha kollat lite så gilla jag den faktiskt!
Mvh. Ida Lundahl