Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettövrigt
Läst 533 ggr
hyltebarn
0

Behöver tips mot "skakningar"

Hejsan!
jag har ett ganska stort problem, min kamera är såppas tung att jag skakar när jag bär den, vilket gör att skärpan blir dålig.. Bilder som kulle kunnat bli skitbra förstörs.  Oftast andväner jag stativ en "avklickare" (Sån som man klickar med utan att röra kameran.. KOmmer nt ihåg vad det heter) men dt är ju hyffsat omöjligt när man fotograferar djur. Har testat att ett specielt grepp man kan andvända, men dt hjälpte inte…

Förlåt långt inlägg, men behöver tips :(
Mer en 50% av alla mina bilder blir suddiga!

/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

IdaL
0

vill du berätta hur du håller din kamera? =) då blir det lättare att hjälpa dig.

Deklol
0

höj ISO öka shutter sänk F :P

hyltebarn
0

#1 Händerna på var sida..  som man brukar tror jag?

#2 Svenska ? :D
Jag är inte så bra på sånt.. (A)
Jag brukar ha på automat eftersom jag inte riktigt vet vad som är bra för olika ljus och sånt shit..

/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

IdaL
0

#3 håll arbågarna mot magen tänk dig att du liksom vilar arbågarna mot magen och håll handen under objektivet så att de vilar mot din hand som ligger som ett stöd mot din mage så gjorde jag först, Annars kan du ju börja gymma, hehe.

tsset
0

Antar att du har för lång slutartid, våga lämna autoläget! Hitta slutartidsprioritering(kan ev heta bländarautomatik på din kamera, iaf det läget du styr slutartiden med) och ställ in en kort tid, bländaren kommer anpassa sig så långt det går efter den tid du ställer in.

Och läs instruktionsboken, de brukar vara matnyttiga och lära en massor ;)

Anna-kB
0

jag vet inte vad du har för kamera men det finns kamrer med Anti Shake stöd. jag är väldigt darrig om händerna och har en sådan kamera, jag tycker att det hjälper en del.

IdaL
0

Det hade varit bra om du berätta vad för utrustning du använder.

KickanW
0

Om man är rädd för skakningar är det enklast att ha låg slutartid, om du inte kan ändra något rent praktiskt i greppet eller utrustningen.