Nytt Objektiv - Vilket?
Jag börjar fundera på att köpa mig ett nytt objektiv. Problemet är att jag inte har någon aning om vilka som finns, så jag tänkte att ni kanske hade några förslag? :) Jag fotar med en Canon Eos 400D.
Sedan tidigare har jag ett objektiv som följde med kameran, ett EF - S 18-55 mm.
Och så har jag ett Canon EF 75-300 mm.
Det sistnämda gillar jag mest, men eftersom det är ganska tungt måste jag använda ett stativ till det om det inte ska bli skaknings oskärpa. Och det är inte alltid jag har med mig stativet.
Jag skulle vilja ha ett objektiv som är kortare än 75 - 300 mm objektivet, som gör förgrunden skarp och bakgrunden sådär mysigt suddig. Jag fotar mest djur så ett objektiv som passar till det skulle vara super :)
Har ni några förslag? Tveka inte att skriva. Jag blir väldigt tacksam över all hjälp jag kan få :)
hums, med en tillräckligt kort slutartid borde inte skakningsoskärpa vara något problem. på längre tider är det tyvärr stativ som gäller.
Ett kortare än telet lär bli antingen ett vidvinkel eller normal. Förgrund skarp med blurrig bakgrund betyder att du vill ha ett objektiv med stor bländare, alltså ett lågt bländarvärde (det där är jättekomplicerat, jag vet!). Förslagsvis 2,8 och mindre.
Fast normalobjektiv, canons 50mm/1,8 är ett tips. Objektivet har ingen zoom men däremot blir kvalitén oftast bättre än zoomarna(om vi inte pratar dyraste zoomarna). Billig är den också, runt tusenlappen.
#1, Tack så mycket! :) Ska kolla upp det.
Någon fler som har något förslag?