Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotografera-djur
Läst 627 ggr
[hilevij]
0

Fotografera i akvarium?

Jag tänkte höra med er här hur ni gör för att fota i akvarium? Jag får det inte riktigt bra :S Skriv gärna vad ni har för inställningar, kamera och visa även helst en bild ni har tagit på akvariefisk :)

tsset
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

System, men bilderna blir inte "bra" för det… jag redigerar ordentligt efter istället(nästan det enda som funkar för akvarium/ggenom vatten), drar ner de svarta till max och gör stora kontraster. En rejäl s-kurva i kurvor brukar hjälpa! Bild på dammfisk, funkar lika bra som för akvarie.

Jojsan
0

Nu var det flera månader sen jag fotade denna bilden på en av våra fiskar, det var när jag nyligen hade skaffat kameran. Kameran är en Nikon D60, slutartiden var på 1/60, bländaren på 5,6. ISO var på 200..

Jag hade mitt 70-300mm zoom och hade den inställd på makro läget i och med att dessa fiskar var ganska små. Jag satt en ganska lång bit ifrån när jag fotade bilden. Jag har inte redigerat bilden särskilt mycket efteråt, har bara ljusat upp den och ökat kontrasten lite.

Sen är det ju också smart att ha glaset på akvariet rent så att det inte är smutsigt och stör bilden.

IdaSH
0

Har fotat en del i akvarium (stora akvarium, men ändå) och en grundregel jag fick höra om då var att försöka ha linsen nästan tryckt mot glaset och gärna rakt på, inte från sidan eller en bit ifrån.

Det fungerade rätt bra. Annars är det väl mest att prova sig fram med inställningar och så, där finns det nog inga exakta svar att ge med tanke på hur olika ljus det kan vara i olika akvarium.

Bifogar en bild
1/60, F3.2, ISO 400

Mvh Ida

www.krusfoto.se

IdaL
0

#3 Wow! vilken bild den var riiiktigt bra =) Gillade den verkligen! Ursäkta för lite OT

IdaSH
0

#4 Kul att du tycker det! Skrattande

Mvh Ida

www.krusfoto.se

Frudis
0

#3 Jätte cool bild ! :D

dirdib
0

Jag visar mina bilder senare när jag hittar dem.