Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotoutrustning
Läst 1172 ggr
Nozar
0

Nikon?

Jag håller på och sparar pengar till en systemkamera. Har bestämt mig för att välja från företaget Nikon. Jag siktar på att skaffa D60. Men, det finns ju så många olika. Och ni som äger en systemkamera från Nikon kanske kan berätta lite om vad som är bra med just er kamera? Jag vill ha en systemkamera som får skarpa rörelsebilder på framför allt sådana djur som kaniner, hästar och hundar. Gärna en som tar bra bilder i både ridhus och i natur. Och som sagt så vill jag att bilderna ska bli riktigt skarpa om det gäller ett djur i rörelse.
Jag har fotograferat väldigt länge med en kompaktkamera, Samsung S1050. Den fungerar jättebra, men jag vill kunna gå vidare med min fotografering. Det känns som att jag inte kommer någon vart med den kameran längre.

Så ni som har olika varianter av Nikon, vad har ni att rekommendera? Och det vore intressant att få se bilder som ni har tagit med era kameror. Vill gärna se exempelbilder som visar hur skarpt kameran får på djur i rörelse. Så berätta och visa nu! =)

Metinia
0

Jag har själv ingen Nikon, men vet att de håller en hög och bra standard. Men jag undrar; om du inte har siktat in dig på någon speciell modell, varför har du då siktat in dig på bara ett märke? Det finns massor av motsvarigheter bland andra märken, inte minst från Canon som är Nikons största konkurrent. Hade jag varit du hade och inte bestämt mig än för en modell hade jag kollat runt bland olika märken för att få större chans att hitta en kamera som passar mig.

Nozar
0

#1 Jo, jag vet. Men min pappa lånade hem en Nikon D40 som jag har testat. Och nu förstår jag precis hur den fungerar. Så jag känner mig säkrast på Nikon. Det funkar säkert bra med Canon också. Så jag föredrar Nikon eftersom att jag inte vet så mycket om Canonkamerorna.

Metinia
0

#2: Okej, då har du en anledning till att välja Nikon (fast det skulle nog inte vara en anledning nog för mig). Jag tycker att du ska gå till en fotoaffär och testa Nikon D60 och D80, de är bra kameror som jag tror kommer vara lagom avancerade till dig som ska köpa din första systemare. Det är inte så väldigt mycket just kamerahuset som gör skärpa och så i bilder (du beskrev att du vill ha skarpa bilder på bl.a. djur), utan det beror väldigt mycket på objektivet.

[PixelMollan]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en Nikon D40 som jag är supernöjd med :) Man lär sig snabbt att förstå den. Hur skarpa o bra bilder man tar tycker jag beror på fotografen och såklart på vilket objektiv man väljer :P Här kommer en bild fotad med Nikon D40, kitobjektivet.

[PixelMollan]
0

Små snabba råttor

[PixelMollan]
0

Raketer

[PixelMollan]
0

och hästar :) allt som rör sig lite snabbare.

[PixelMollan]
0

aa just de, hundar skulle du fota :P sista bilden nudå

(den kunde varit lite skarpare i huvudet, my bad)

mimmibackman
0

Jag är tyvärr lite anti för Nikons instegmodeller, tkr dem är väldigt små och menyn är inte i min smak heller. Men det är bara för att jag kör semiproffs och då är dem betydligt större, dessutom har jag Sony med. Instegsmodellerna ger ju faktist väldigt bra bildkvalite för pengerna och är bra kameror, har du vart på någon fotoaffär? exepert tex och klämt på de olika instegsmodellerna som finns? ex Nikon, Sony, Canon, Olympus. Ifall inte, tkr jag att du ska göra det.

Sen är det ju faktist så att optiken spelar den större rollen i bildkvaliten och skärpa, o ifall man inte har jättebra optik så är det ännu viktigare att kunna panorera när man fotar hästar och andra djur, inte minst ha rätt inställningar.

Liiinn
0

Jag har en Nikon D60 som jag är jätte nöjd med :) Lite och smidig och ger bra bilder Glad Gå in på min hemsida om du vill se bilder

www.linnsplace.webb.se

MarHai
0

Jag har en D80, haft i över två år och är kanonnöjd! Lär och utvecklas fortfarande med den, har inga planer på att byta på ett bra tag! Det är en kamera att växa med!

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

IdaL
0

Själv har jag en Nikon D70s (säljs inte på marknaden längre) och är jätte nöjd med den som första kamera. Själv hade jag nog rått dig till en D60/D80 men jag vill också påpeka att du inte ska lägga allt förstora krav på självaste kameran då är de bättre du lägger pengarna på något objektiv med låg blänadre så du kan fotografera i dåligare ljusförhållande. Men jag råder dig att hör runt i olika fotoaffärer kän på kamerorna och kän vad som känns bra i din hand det är ju trots allt du som ska trivas med den i en längre tid så den måste passa dig! :) Lycka till med letande ! :D

Nozar
0

Tack så jättemycket för alla era tips! Efter att ha tittat runt lite så bestämde jag mig för att köpa en Nikon D60 med medföljande objektiv på 18-55 mm. Men till sommaren ska jag antagligen spara till ett bättre objektiv + ett filter. Jag är jättenöjd med kameran och jobbar fortfarande på att ordna rätt inställningar för rätt tillfällen, hitta och förstå funktioner osv. Men jag är som sagt riktigt nöjd och ångrar inte mitt köp! Jag kan visa en av mina många bilder jag fotograferat från när en Fjording och en Shetlandsponny i närheten av där jag bor busar! Kom gärna med kritik ^^ (bilden är beskuren)

Som sagt, tack för alla era tips!

SwedenZoo
0

d40X är en jättebra kamera när man har gått ifrån nybörjar kameran och är påväg upp mot proffs.

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

Nozar
0

#4 Jag tittade på din fotohemsida lite, riktigt fina bilder! Jag kikade lite på Portfolio och på Hästbilder, och hur TUSAN får du så bra bilder i ridhus?! Är det ett speciellt objektiv eller en inställning du har i kameran? Skriv och berätta! :D

CamillaS
0

Jag har ocksåNikon D60 och är jätte nöjd med den. Fast hade jag haft mer pengar så hade jag köpt D80, men eftersom inte ekonomin gick med på det så blev det en D60 istället.^^,

CamillaS
0

Ett collage med Syrrans hund.^^

SagaoAlfred
0

valde mellan en Nikon D60 och en D80, och valde tillslut en D80. kunde inte ha varit mer nöjd! :)

hur går det? har du köpt en kamera och vilken modell blev det?

Pandy
0

Jag fick en d60 i julas och är ritktigt nöjd, har små händer så den ligger perfekt i handen, hoppas du bli nöjd med den, ett tips är NIKKOR 55-22mm f/4-5.6, det kostar runt 2.300:-.