Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettkritik-lätt
Läst 1045 ggr
IdaL
0

Kritik: Falsterbo

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Som jag skrev i ett inlägg för ett tag sen sa jag att jag åkte till Falsterbo Horseshow, där har jag nu varit och det var en trevlig upplevelse. Här följer 3st bilder från de grenar jag fotografera. Skulle gärna vilja ha lite kritik på bilderna också.

Bild 1 - Fotografi från hoppningen. Hästen hoppas så konstigt eftersom att den kom för närma hindret. Ville få känslan av vilket kraftansträngning hästen får göra för att häva sig över ett sådant hinder (hindret ligger på ca. 130cm)

IdaL
0

Bild 2 - Bild från huntigen (dom hoppar en bana på arenan och hoppar sedan ut i naturen) på ett ekipage som tar sig igenom vatten hindret exponeringen är något dassig eftersom den är tagen genom ett staket dvs. där är egentligen fullt med järnpinnar genom hela bilden.

IdaL
0

Bild 3 - En bild från dressyren (ärevarv) en av sveriges duktigaste ponnyryttare. Bilden är tagen i farten när den kommer förbi läktaren (som jag satt på) därför den kan vara liiite ovanperspektiv.

Martin
0

Bild 1: Bra skärpedjup och visst förmedlar bilden både koncentration från ryttaren men även kraftansträngningen från hästen. Tycker dock den är för "tight", vilket förvisso passar just med att det blev så nära inpå så att hästen nästan får häva sig över. Men fastnar inte riktigt för den, och tror att det är därför.

Bild 2: Den klart bästa bilden av de här tre. Tycker inte kvaliteten är speciellt dassig, och att fotografera på det sättet går oftast bra. Tycker bilden andas rejält med action - bra jobbat!

Bild 3: Ingen bild som tilltalade mig. Tycker hästen är för avhuggen och huvudet för mörkt. Partiell uppljusning hade kanske förbättrat den lite, men för mig blir det för tight/avhugget.

Bra jobbat dock!

mvh Martin

IdaL
0

#3 Tack så mycket för kritiken =) ska tänka på det du sagt till nästa gång.

Martin
0

Vill även poängtera att bilderna alltså är bra, men bra fotografer ger jag gärna lite hårdare kritik :o) Jag har själv heller ingen vana av hästfotografering, bara gjort det en gång och vet hur svårt det är. Man skall helst ha solen rätt samtidigt som man vill stå i rätt vinkel för bästa fotot på just det man skall fotografera, och är det då hoppning på trång bana så blir det lätt massa "skräp" i bakgrunden om man fyller ut bilden med luft (och då fotograferade jag ändå på en fälttävlan, så det var inte så trångt som vid banhoppning).

mvh Martin

IdaL
0

#5 Men jag vill gärna ha hård kritik allt för att förbättras i min fotografering. Detta var första gången jag fotograferade i terräng så är riktigt nöjd med det. Även första gången på en så pass stor tävling som Falsterbo, jag brukar fotografera på lokala tävlingar annars eftersom mina systrar tävlar i de klasserna. men nu blev de helt annat med att sitta på en läktare men folk framför mig men blev ändå rätt nöjd med bilderna faktiskt =)

Jag slänger faktiskt in en liten bonus bild

Bonusbild - Bilden är fotograferad i all hast när hästen kommer över hindret dvs. jag var inte alls beredd slängde upp kameran och tänkte äh de går som de går. Jag gillar faktiskt bilden redigera den ganska mycket och försökte få fram känslan av farten i bilden. de är ganska taskig bakgrund men faktum är att de stör inte mig, så frågan är vad tycker ni?

Martin
0

Där är ju fart i bilden, men tycker att även denna är lite för "inklämd".

En fundering - varför fotograferar du stående på denna bilden (och nr 3, ovan)? Bilder från sidan borde bli bättre om du tog liggande? Eller har du zoomobjektiv så att du kommer för nära (och klipper för mycket uppe/nere) och tycker att du får med mer i stående?

mvh Martin

FeliciaS
0

Varför inte lägga in dem på Hästfoto? ;)

Bild 1 - Fin bild, lite tajt beskuren (tänker framförallt på vänstra sidan). Det är bra skärpa på ekipaget, och färgerna är bra. Ljuset är också fint genom hela bilden (vissa vita partier är visserligen helt uträtta, men inte såpass mycket att det stör tycker jag). Däremot fastnar jag inte för bilden, kanske för att ekipaget ser lite "ansträngt" ut (hästen får en lite konstig vinkel över hindret)…

Bild 2 - Motivet är för mig betydligt intressantare än första bilden, kanske gillar jag därför den här bilden betydligt mer :P I alla fall älskar jag den fartfyllda actionkänslan och vattnet som skvätter upp! Du har fångat ekipaget i en bra del av steget, det ser liksom "naturligt" ut att när galopperar igenom vattnet. Jag tycker att ljuset är bra, likaså färgerna (skulle kunna vara lite starkare). Skärpan är bra, men själva hästen (huvudet, framdelen) känns aningen oskarp - däremot svårt att avgöra hur bra det stämmer eftersom bilden inte är i sin fulla storlek.

Bild 3 - Har lite svårt för huvudporträtt på hästar som rids, tycker nästan alltid att de känns kapade om de inte är tagna i precis rätt vinkel (mer snett framifrån, inte från sidan). Bakgrunden känns lite sned och överexponerad (även prisrosetten), samtidigt som hästen känns lite mörk (känns inte riktigt som om bakgrund och häst hör ihop). Bläsen går nästan ihop med bakgrunden. Skärpan är bra.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

FeliciaS
0

#6 Tycker den känns kapad. Annars härliga färger och bra skärpa, gillar den fartfyllda känslan.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

IdaL
0

#7 Kan hålla med om att den är inklämd men som sagt jag bara klicka av ;) Jag fotograferar även hoppning stående om jag inte står vid en oxer (dubbel hinder), när jag står vid ett rättupstående (enkelhinder) så vill jag oftast ha i upp hoppet då jag tycker det är snyggast.

Vad gäller bild 3 så tror jag de va så jag han inte vända kameran jag tog när den kom i galopp mot mig så tog en bild stående. Kan hålla med om att de blir nog bäst liggande i alla fall på porträtt bilder på huvudet från sidan.

Har också zoom objektiv, jag använder 70-200mm f/2.8 i nästan all fotografering numera men ska nog skaffa in ett 50mm f/1.8 snart =) Men liggande blir bättre ändå tycker jag de beror på hur långt in man zoomar vad gäller klippning. brukar klippa vid bogen för det mesta.

hehe, bifogar en till bild här som exempel på hur de liggande bilderna oftast ser ut (oredigerad). Kanske gillar detta bättre?

Gluskap
0

Vet du vilket ekipage det är i #6??

IdaL
0

#11 har faktiskt ingen koll Skäms Hur så? =)

Gluskap
0

Känner igen hästen =)

IdaL
0

#13 Det gör du säkert =) de är ju främst kända ryttare med i Falsterbo Horseshow

Gluskap
0

Jo. Men känner igen den från en kompis som skulle vara med.

IdaL
0

#15 PM:a mig så kan jag visa en bild på hela ekipaget om jag har någon bild på dem.

Sashhi
0

#6 - Den bilden tilltalar mig enormt på något sett. Ger en sån härlig känsla. Gillar även den udda avkapningen. En annorlunda bild som föll i min smak iallafall.

Not your mom, not your milk.

IdaL
0

#17 Tack så mycket =) roligt du gillar den!

isabelle_
0

Du vet vad jag tycker Glad

IdaL
0

#19 ahh det vet jag =) Tack :D

MoaW
0

jag fastnade för bild #6 tycker den är jättehäftig. visst, den är väldigt tajt men det är inte alltid man hinner med Flört Gillar rörelseoskärpan i bakgrunden, men den knske är ditlagd i efterhand? gillar även hur färgerna går igen och att det är så starka färger vilket passar med farten i bilden. Egentligen gillar jag att bilden är tajt beskuren för det känns på nåt sätt mer "intimt", det är sällan iaf jag ser sådana bilder på hopphästar. Som att man får en närbild på hästens koncentration. Funderar på om jag tycker du ska beskära den i överkant, så att öronen försvinner helt istället för att bli kapade, men då kanske den känns alldeles för tajt.
När det gäller dom andra bilderna så håller jag med det som redan skrivits, så jag hoppar över dom Flört

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

IdaL
0

#21 Tack för kritiken =) Kan hålla med om bilden är lite tajt men som du själv sa så är det inte så lätt när man står och kelar med hunden och vips kommer det en häst! Roligt du gillar rörelse oskärpan och måste erkänna att den är tillagd dock fanns det liite rörelse oskärpa redan så jag förstärkte den lite ;) Oskyldig

Hundvalp
0

Först och främst : Jätte bra bilder Ida !

Men den som jag fastnar för varje gång  jag bläddrar igenom bilderna är nummer #6 !

IdaL
0

#23 Tack så mycket =) Roligt du gillar #6