Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettkritik-lätt
Läst 478 ggr
Tixy
0

Kritik - Kolmården

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förra lördagen (18/7-09) var jag, pojkvännen, ena brodern och far min iväg till Kolmården. Hade med mig min Canon EOS 300D med standardobjektiv (18-55) och lånade även med den andra broderns macro samt telezoom+converter.

Har inte gått igenom alla för redigering än, men här är några som jag valt ut och fixat till lite.
Ändrat kontrast samt lekt med "kurvor" på dom flesta. Samt förminskat, fixat ram (svart+vit) samt min logga.

Först ut är två zebror i safaridelen. Fotat med 18-55mm.

Tixy
0

Därefter kommer en antilop av något slag, även den i safaridelen. 18-55mm.

Tixy
0

Efter det har vi två hjortar inne i själva djurparken. En unge samt en äldre herre.
Telezoom (70-200 tror jag)+converter.

Tixy
0

Bebishjort, låg i närheten av dom på tidigare bild.
Telezoom+converter.

Tixy
0

Och så kom vi till präriehundarna! Riktigt charmiga små filurer.
Telezoom+converter.

Tixy
0

Två präriehundar.
Telezoom+converter.

Tixy
0

En nyfiken präriehund. :)
Telezoom+converter.

Tixy
0

Och sist ut är en halvsovande präriehund.
Telezoom+converter.

Fritt fram för er att kommentera. :)

NettanLindholm
0

kollade bara igenom de första och de såg riktigt bra ut, men tkr att de är lite för lite luft omkring. De är lite tajta för min smak, vill se mer utrymmen runt själva djuret :) gillar verkligen första bilden på präriehunden. den passade dock att vara så pass tajt beskärd. :) Det var så långt jag han att kolla ;)

IdaL
0

Tyvärr har du lagt in för många bilder och man orkar inte kolla igenom allihopa. Det är bättre om du väljer ut de 2-3 bästa bilderna, då kommer då även få mer spesifik kritik Flört

Tixy
0

#8 Ska tänka på det och se vad jag kanske kan åstadkomma. Själv gillar jag tajt beskuret. :)

#9 Jag anser att det är bättre att slänga in dom man ska ha med i en tråd, än att skapa flera olika trådar. Man behöver ju inte kommentera alla, och definitivt inte på samma gång. :)

IdaL
0

#10 Sant, dock anser jag det är bäst att välja ut de ca. 2-3 bästa eftersom du är ute efter kritik annars blir det lätt att kritiserarna inte orkar kolla igenom bilderna och säger "fina bilder" istället för den kritik du kanske är ute efter.

Jag orkade inte kolla igenom allihopa men bilderna är fina dock på tok för tajta känns som om inte djuren får plats i visa bilder. Skärpan känns lite si och så om man nu ska vara petig annars bra färger.

FeliciaS
0

Precis som IdaL tycker jag det är jobbigt med så många bilder, man orkar liksom inte ge kritik på alla. Oftast undviker jag de trådar som har mer än runt 5 bilder, för det är så jobbigt att kommentera :P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Moa-16
0

Jag tycker att alla foton är riktigt fina. Och bra tagna. Bra gjort!.

Tixy
0

#11 Som sagt, smaken är som baken. ;)
Tack iaf. :)

#12 Som sagt, man behöver ju inte kommentera eller ens kolla på alla. :)

#13 Tackar! Är det något man kan ändra på? Tex vinkeln på någon eller så?

plarsson
0

Tyvärr så tycker jag att bilderna ser mer ur som "turistbilder" än fotografier. Dom är alldeles för tajta, några är för mörka och några oskarpa.

Kolla runt och se om du hittar en fotograf som har tagit bra bilder på djur i djurpark och försök efterlikna dom bilderna. Till slut kommer du själv att kunna se bilden genom kameran utan att göra en parafras på någon annans bild (du härmar bilden).