Kameraval?
Nu har jag för x:te(*host*) gången på ett år kommit in på tankarna om att inskaffa en bättre kamera. Jag har det bara så svårt att komma fram till vad för någon jag ska köpa!
Idag kikade jag in i en butik i närheten och fick syn på några kameror som lät ganska bra. Det var en Canon G10, en Canon EOS 1000D och en Nikon P90. Vad borde jag välja av dessa tre? Borde jag välja någon av dem alls?
Jag skulle främst fotografera djur och natur(både närbilder och långt ifrån). Kanske även lite blandade "vardagsbilder", men hur kvalitén blir på dem spelar inte lika stor roll. ;-)
Jag är lite utav en nybörjare på detta med kameror. Vad för slags kamera skulle passa mig?
Prisklassen hade jag tänkt mig skulle vara upp till kring 5000:-.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag är inte bra alls på nikon det enda jag förstått är att de lite "sämre" modellerna inte har inbyggd autofokus utan då måste man köpa ett objektiv som har det, eller något i den stilen och jag vet inte alls vilken som ha autofokus eller ej.
Canon vet jag mer om. Jag hade då valt en kamera som typ 450D eller liknande. Började själv med en 350D och det tycekr jag var det bästa. Vet ej hur en 1000D är men har sett folk som tagit mycket bra bilder med en sådan. Men som sagt så föredrar jag de i 100-serien bättre.
Finns många billiga begagnade på tex. blocket. Se till att du får åtminstånde ett kitobjektiv med på 18-55 eller vad de brukar vara på, det klarar man sig bra med. Sen om du vill testa lite mer närbilder så kan du köpa närbildslinser (tror jag det heter) som jag tycker är ett mycket bra alternativ istället för ett renodlat macroobjektiv som är rätt dyrt.
De man kan köpa begagnade har ofta flera olika objektiv med i något paketpris :)