Kameraval?
Nu har jag för x:te(*host*) gången på ett år kommit in på tankarna om att inskaffa en bättre kamera. Jag har det bara så svårt att komma fram till vad för någon jag ska köpa!
Idag kikade jag in i en butik i närheten och fick syn på några kameror som lät ganska bra. Det var en Canon G10, en Canon EOS 1000D och en Nikon P90. Vad borde jag välja av dessa tre? Borde jag välja någon av dem alls?
Jag skulle främst fotografera djur och natur(både närbilder och långt ifrån). Kanske även lite blandade "vardagsbilder", men hur kvalitén blir på dem spelar inte lika stor roll. ;-)
Jag är lite utav en nybörjare på detta med kameror. Vad för slags kamera skulle passa mig?
Prisklassen hade jag tänkt mig skulle vara upp till kring 5000:-.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag är inte bra alls på nikon det enda jag förstått är att de lite "sämre" modellerna inte har inbyggd autofokus utan då måste man köpa ett objektiv som har det, eller något i den stilen och jag vet inte alls vilken som ha autofokus eller ej.
Canon vet jag mer om. Jag hade då valt en kamera som typ 450D eller liknande. Började själv med en 350D och det tycekr jag var det bästa. Vet ej hur en 1000D är men har sett folk som tagit mycket bra bilder med en sådan. Men som sagt så föredrar jag de i 100-serien bättre.
Finns många billiga begagnade på tex. blocket. Se till att du får åtminstånde ett kitobjektiv med på 18-55 eller vad de brukar vara på, det klarar man sig bra med. Sen om du vill testa lite mer närbilder så kan du köpa närbildslinser (tror jag det heter) som jag tycker är ett mycket bra alternativ istället för ett renodlat macroobjektiv som är rätt dyrt.
De man kan köpa begagnade har ofta flera olika objektiv med i något paketpris :)
Lycka till med ditt kameraköp. Jag hoppas att du ej blev för förvirrad av mitt svar. Kolla gärna mer i butiker och känn efter om vad för märke du vill ha, testa fotografera med alla så du känner vilken som passar dig bäst, då blir det lättare att välja modell senare
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Vill du ha valfrihet o kunna välja mellan många olika typer av objektiv, så är det ju systemkamera du skall ha. Kan du klara dig med den zoomen som G10 har så får du på köpet en liten smidig kamera som är lätt o ta med utan att behöva bära runt på en stor väska som både måste vaktas o orkas bära runt på.
Jag tillhör de få i kameravärlden som gått från systemkamera till kompaktkamera, fast jag anser å andra sidan att Canon Powershot G10 är betydligt mer kamera för pengarna än de billiga små kompaktkamerorna o jag är supernöjd. G10 har stora möjligheter, men dess svaghet är att du inte bör fota över 200 ISO o den har mindre sensor än just en systemkamera har. Jag är dock superdupernöjd med den o det jag fotar med den (mina smycken, min katt, min familj o lite övrigt djur o natur) duger den alldeles utmärkt till o jag är väldigt imponerad av vad den klarar. Så länge jag inte har behov av att kunna köra en massa objektivbyten, så kommer jag aldrig byta min G10 mot en systemkamera, för G10:an stoppar jag ner i handväskan o går. Den är också långt mer avancerad än vad jag trodde kunde vara möjligt för en kompaktkamera o det är väl snarare så att det är jag som behöver bli mer avancerad för att lära mig att utnyttja G 10:an bättre.
Fast jag anser ändå att du allvarligt bör tänka efter vad du är ute efter o vilka behov du har o vad kameran skall klara. Gå in i en fotobutik o testa de olika kamererorna du funderar på o fråga lite o få råd om vad som täcker dina behov. Bifogar en bild som jag tagit med G 10:an o som passar in i detta forumet - min katt o den bilden är inte bildbehandlad på något sätt, mer än förminskad o beskuren i gamla hederliga paint. Ingenting annat är gjort o den säger ju lite om G10:ans förmåga
Jag har en Nikon D90..
Det är den bästa kameran jag har testat.. Tyvärr ligger den ju lite högre än din prisradie..
Lyssna annars på Stirrup 
Blocket är ett bra ställe!

Jga kan varmt rekommendera en canon EOS 1000D. Jag är grymt nöjd med den! Supersmidig är den också.
Tack så jättemycket för hjälpen allihopa!
Alla av förslagen låter intressanta.
#3 Hur mycket kostar en D90 då?
#1 #3 #4 Kan ni inte visa några exempelbilder tagna med de nämnda kamerorna, såsom #2 gjorde? ^^ Oredigerade då också.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Jag försökte ladda upp en bild. Men det funkade inte nu. Men provar nån gång senare. Om du påminner mig :P
#5: Har sett priser allt ifrån 7000kr och uppåt beroende på om det är begagnat eller nytt och vilka tillbehör som medföljer (objektiv osv).
Är själv rejält sugen på en D90 och kommer införskaffa en så fort jag har råd.
Jag har en Canon EOS 400D. Provat Nikon-kameror, men alla känns obekväma i handen och är mycket krångligare att lära sig. Kommer aldirg kunna släppa Canon, skulle inte ens kunna tänka mig att byta märke!
Not your mom, not your milk.
Jag har Nikon och är otroligt nöjd med detta. Har inga planer eller ens funderar på att någonsin byta märke. Jag har hållt i canon kameror innan och även fotograferat med dom och det känns väldigt "plastigt" att hålla i dom tycker jag och dessutom är allt bakvänt.
Men alla har ju förkärlek till "sitt" märke eftersom att de är just därför man har det märket, man trivs med det!
Mitt förslag är att du åker till affären och känner & klämmer på kamerorna och ser vilken du tycker bäst om och vilken som passar dig bäst. Det är ju olika från person till person vad man gillar bäst.
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com