Tips på hur hålla kameran stilla.
(Om detta ligger i fel kategori så ber jag om ursäkt)
Jag har en systemare med 2 objektiv. Till en början hade jag problem med det lilla (18/70) men fick till det ganska snabbt med att hålla kameran stilla. Nu tänkte jag lära mig med det stora (75/300) men den blir ju både tyngre och balansen blir inte det samma. Jag står lite bredbent och med ena handen under objektivet medan den andra håller kameran.
Men hur lärde du dig att hålla den rakt? Jag orkar inte springa runt med stativet varje gång…
**MVH Cerrolyn
Jag står också bredbent med ena handen under objektivet och den andra håller jag kameran. För att få extra mycket stabilitet utan stativ så håller jag även in armarna mot kroppen. Sitter jag ner så försöker jag ta hjälp av mina ben, ibland sitter jag med dem i kors så de hjälper till att avlasta all tyngd varav det blir stabilare.
Det är de tips jag har, finns säkert flera som andra använder.
Jo ett bra sätt att lära sig hålla kameran stilla är ju att träna armarna så de orkar hålla upp en tung kamera en längre tid.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Tackar, då är jag på rätt väg. Jo kam man sitta så är det ju lättare, men det är ju inte alltid det går eller att man kan ta andra saker till hjälp.
Men då är det bara att träna vidare då.
**MVH Cerrolyn