Canon eller Nikon?
Jag har länge funderat på om jag ska köpa en Canon Eos 450D eller någon Nikon som kostar runt 7000:- Jag ska främst ha den till djur och natur fotografering (: Så nu vill jag ha tips. Behöver man något mer objektiv till kamerorna t.e.x och vilken pisklass ligger de isåfall på?
Det är bara du själv som kan bestämma om du vill ha en canon eller nikon. Då de är så pass olika så borde du ta och besöka en fotobutik där du kan känna och testa de olika modellerna för att sedan bilda dig en egen uppfattning om vilken du trivs bäst med.
För djur och naturfotografering tycker jag man klarar sig långt på kitobjektivet som oftast medföljer, alltså något i stil med 18-55mm. Är man nybörjare så är det ett bra objektiv att börja med.
Ett zoomobjektiv på runt 55-200mm är något jag också rekomenderar men du klarar dig utan i början. Det är bra om man ska fota tex. hästar i en hage och de är lite långt borta, även bra om man köper ett med macro-läge så man kan ta lite närbilder på tex små växter eller insekter.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Ang prisklassen för objektiven så varierar det enormt. Beror på om du vill ha lite budgetvariant eller lite mer bättra kvalite. Lättast är ju att läsa lite recentioner som du finner här, på hästfoto och jag tror även det finns några inne på foto.ifokus så du även där får dig en uppfattning om vad som behövs.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#1 Okej, tack för svaret. Det är väll bara att kika vidare och se vad jag hittar (:

Jag har en Canon EOS 400D, tycker att den är skitbra! :D
Ni kan se hur bilderna blir på…
… http://frejalindskog.webblogg.se

jag har en nikon D60 och jag är jättenöjd med den! fungerar hur bra som helst för mig, men det är ju upp till var och en. Jag köpte den efter att ha lånat en likadan av en kompis och så blev jag helt förälskad i den =P
rekomenderar också 400D (: har en sån jag med och är grymt nöjd med kameran!
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se