1 - Bra fokus, något blå i tonen.
2 - Synd på skärpan, även den lite väl blå i tonen. Roligt och spännande motiv dock.
3 - Samma kritik som tvåan.
4 - Bra fokus, bra färg på denna. Söt hund. Fin porträttbild med bra vinkel.
Tack #4 ;)
Jag har inte ändrat något med färger förutom auto contrast - kanske är blå från halsbandet? är inte skärpan på bild 3? (jag tror att det finns förutom på tassar :D)
på 4 så grävde hon som vanligt och fick syn på någon förbi passerande :D
#5 Hela bilderna är blåa i tonen, svårt att förklara kanske, hehe.
#6 jag tänkte på att gräset är grönt, inte blått :P
#7 Grönt med en blå ton :)
Som sagt, svårt att förklara kanske..
#8 kanske kan du fixa den bilden (3) och visa hur det skulle vara? tack
#9 Jodå, det kan jag göra :)
Stor tack! du gav grön fäger lite mer liv :D
#12 Hehe yepp :)
ingen annan som ger kritik?
tack!
1 - Fin kontakt, bra höjd, bra ljus och pose, fint ögonblick med tungan halvt utanför. Lite blå i tonen - möjligen fel vitbalans? Har lite svårt för hur bilden är beskärd, den övre delen av hunden är kanon men den nedre känns svår, avhuggen, knepig. Vill ha mer eller mindre. Stående format hade kunnat hjälpa! Hade gjort bilden renare och det söta ansiktet fått övervägande plats i bilden. Lugn och ren bakgrund, men det känns som att detta motiv hade velat ha en starkare omgivning.
2 - Snyggt fångat! Gillar ögonblicket, öronen. Saknar dock skärpan, och öronen på hundarna framför stör det enkla. Läste att du klippt ut i efterhand - mitt tips är att försöka se dessa ögonblick redan innan de händer! Förbered dig så att du kan fånga den där perfekta bilden.
3 - En bild jag tror att ägaren har mer glädje av än den allmäna publiken. Publiken vill ju oftast se en tydlig bild på hunden, gärna bra ljus osv. Ägaren tror jag däremot ser hundens själ och personlighet, en hund som gillar att springa, som blir skitig, som ger allt, "den där dagen då vi hade det så härligt i solen på ängen…" Svårt ljus, svarta hundar är svåra att få till bra på bild, faller mig inte i smaken då jag är allmän publik. Hade det varit min hund hade jag dock älskat den!
4 - Ett tjusigt porträtt - kanske även här mest för ägaren? "vi andra" tänker mest på sanden i ansiktet som i vägen, medan ägaren har en hel historia bakom. Även här är ljuset lite för hårt, och posen knepig. Det är huvudet jag tänker på, jag saknar örat på andra sidan vilket får ansiktet att se kantigt ut jämfört med sidan med örat.
I kort - fundera på varför du tar en bild, det avgör helt hur andra ser på dem. Hade du här sagt "detta är bilder för att visa vår dag på ängen där hundarna lekte" hade du fått topppbetyg - bilderna visar verkligen hundarnas lek. Hade du istället sagt "det här är bilder på ett par hundar" så sänks betyget - bilderna visar inte hundarna på deras bästa sida(alltså rent, beskrivande och tydligt, inte personligt).
#17 Stor tack, en bra kritik ;)
Nu ger jag kritik utan att ha läst vad de andra skrivit, så jag kanske tar upp samma saker. Hoppas du inte tycker jag är för hård. Jag ser att du har tekniken så det är därför jag vågar vara det.
1: Härlig skärpa, snyggt ljus och bra pose från hunden. Spännande och speciell bild! Kompositionen känns lite ojämn dock, hunden är centrerad men ändå inte. Har inget konkret förslag på hur man kan göra detta men det känns bara fel på något sätt.
2: Snyggt fångat! Det är tyvärr det enda bra med bilden. Skärpan saknas, ljuset känns konstigt och kompositionen är fel. Går nog inte att göra något åt, mer än att försöka återskapa bilden!
3: Underbar! Helt perfekt uttryck hos hunden, snyggt fångad skärpa och bra skärpedjup! Det kanske är en smaksak men jag gillar inte centrerade motiv så jag hade gärna haft hunden mer till höger, men den fungerar såhär också!
4: Konstig bild, tycker jag. Lite brusig, konstig skärpa, överexponerad (?) och hunden har ett konstigt uttryck. Det enda som jag tycker är bra är kompositionen… Så prova att använda dig av den i en annan bild där du är lite noggrannare med inställningarna!
#19 tack, nej man blir inte arg av kritik ;)
1. ;)
2. Jag hade det på zoom och klippte lite när jag redigerade men nu vet jag ungefär hur jag ska klippa på ett annat sätt den bilden och försäka fixa den :D
3. den var också på zoom så jag ska prova göra den kanske liggande istället ;)
4: hon grävde som vanligt och helt plötsligt kom någon springande i närheten så hon gjorde paus i att gräva och tittade åt mannen.