Kritik: Råttbebis
Jag gillar den här bilden jättemycket, vet inte riktigt varför. Kan vara uttrycket hos råttan, att det är någon speciell känsla.
Ge mig kritik, hård! Så mycket ni kan :)
Tjusigt! Gillar ljusets riktning och varma ton, gör hela bilden! Gillar kompositionen och råttans upptäckande blick.
Det enda som inte känns helt hundra är bakgrunden som skulle kunna få vara lite gladare, lite mer mättad i färgen, lite blåare. Lite fundersam till löven, om de också ska vara lite mer mättade, möjligen att jag velat ha de i ljuset också….
Och så det där lilla lilla grässtrået(?) på korgen som stör linjerna och "enkelheten". Annars, kanon!
Håller med tsset om att det är väldigt tjusigt och att ljuset riktning är riktigt bra!
Det jag stör mig på är att jag då inte ser någon riktigt skärpa, såndär knivskarp som iaf jag föredrar på sånna här porträttbilder. Jag ser ingen sån på råttan? Korgen möjligen men det är ju råttan man vill ska vara helt skarp.
Bakgrunden tycker jag inte passar in, lövet, råttan och korgen tycker jag känns "höstigt" och att bakgrunden kommer in bara sådär och sticker ut.
Råttan är en riktigt bra modell, otroligt fint uttryck och nosen är så härlig!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Kan bara hålla med ovanstående. Skulle även klonat bort den där lilla plastsaken (?) som sticker ut på korgen :) Kanske jag hade velat att du tagit ett mus-steg åt vänster 
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Tack för bra kritik!
#1: Varför tycker du att bakgrunden ska vara blåare? Väggen är vit och därför försökte jag få rätt vitbalans, men du kanske tycker att den har någon annan nyans? Håller med om grässtråd, jag hade faktiskt inte lagt märke till det!
#2: Jag tycker att det är skärpa på råttan, förstår faktiskt inte riktigt vad du menar… Undrar om vi menar olika eller har olika inställningar på skärmen? Vad säger ni andra om skärpan? Bakgrunden kunde nog ha varit annorlunda, ja… Men faktum är att jag gillade den just pga dess enkelhet. Att det bara är korgen och bladen som är rekvisita.
#3: Hur menar du med kliva åt vänster? Så att fotot är mer framifrån, att det syns mindre av råttan eller att det är mer luft till vänster? Jag har nämligen beskurit den en del, så om det är luft du vill ha så kan det fixas!
#4 Ursäkta jag var nog lite otydlig där
Jag menade att jag skulle vilja se liiite mer framifrån men inte mycket mer men som sagt et mus steg till vänster tycker jag.
Jag måste hålla med Stirrup, jag ser inte denna direkta knivskärpan i bilden utan känns lite svagt suddig kan det vara för du har haft för låg slutartid kanske?
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
#4 Rätt vitbalans har du nog! Jag tänkte nog mer att det hade passat bättre med en annan färg på bakgrunden till denna bild - istället för en vit färg så en blå färg, för att skapa en mer sommaraktig känsla. Nämligen något sådant som dyker upp i mitt huvud, en råtta som hoppat i picknick-korgen och därifrån upptäcker världen!
Angående skärpan är jag lite osäker över… det känns som att du satt fokusen rätt över ögat och nosen, men det visas inte i bilden här… kan det vara så att bilden tappat lite kvalité när den laddats upp här? Hur spara du din bild, la du på någon extra skärpa? Ibland är det sista nödvändigt för att få bilden att se skarp ut även på nätet - även om den är skarp i verkligheten!
har ingen direkt kritik, vill bara säga att det är en av de bättre bilderna jag sett här på forumet :) Fint!
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto
#5: Aha, ja det kan jag ju inte göra något åt nu tyvärr :) Jo jag hade nog inte särskilt låg slutartid då fotot är taget inomhus, så det kan nog vara det som är problemet i så fall.
#6: Då är jag med. Det håller jag inte med om dock, jag gillar (som jag skrev i mitt förra inlägg) att bakgrunden är neutral. För mig är det en "studiobild" och inte en utomhusbild. Jag har inte lagt på något extra skärpa, men jag måste fortfarande säga att jag tycker att skärpan finns även här på iFokus. Hur menar du att det "känns som" med fokusen… Fast du inte ser det? Du har i alla fall rätt, fokusen ska ju vara på nosen… Inte på öronen t.ex. som är i oskärpa.
#7: Tack så hemskt mycket! :)
Mer kritik? Här är i alla fall bilden utan plastflärpen!
tsset: Jag skulle fortfarande gärna veta vad du menar med skärpan?
#9 Ja, du har ju lagt fokusen rätt, över nosen och det syns att det är där skärpan ska vara. Men det känns inte skarpt om du förstår? Tror att den är lite skarpare i original, kanske skulle behöva lägga på lite skärpa innan den läggs upp på nätet. Brukar behövas! Men kanske är det rörelseoskärpa? Jag vet inte, den ligger rätt men är inte "knivskarp".
(Har tyvärr ingen kritik)
Ville bara säga att det var en underbar bild på en mycket söt råtta.
**MVH Cerrolyn