Sökes: Artikeltips
Hej!
Nu är mitt huvud lite tomt på idér och tänkte därför att ni medlemmar skulle få vara med och säga vad jag kan skriva om! Alla tips är välkommna
Du ser våra artiklar i menyn där uppe under "Artiklar"
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Putt
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se
Puttar jag med
Mvh. Ida Lundahl
Puttar upp.
Något önskemål måste ni väl ha?
Vad vill ni läsa om? Veta mer om?
Någon som har något som ni vill recensera?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag kommer inte på något just nu, men tänkte fråga, kan vem som helst få sin artikel publicerad?
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto
Då jag själv inte är så bra på det.
Att fotografera vita djur.
Speciellt ute..
Jag har en vit katt och ofta blir hon överexponerad och svårt att fixa till i efterhand.
-Har en Nikon D90
Så lite tips på olika intsällningar till de vanligaste kamerorna vore inte helt fel 
#4 Jadå, om någon vill skriva en artikel/recension så kan dom kontakta mig 
Mvh. Ida Lundahl
#4 Eller kontakta mig
#5 Tack, noterar det så hoppas jag att det går att få ihop en sådan artikel så smånin om :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag vill lära mig att redigera brus i bilder och att få bra bra färger mm.
Även en massa matnyttigt om att fota djur över lag. Tips på billig utrustning och "gör-det-själv" utrustning.
**MVH Cerrolyn
#8 Redigera bort brus? Eller menar du något annat?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Oj vad otydlig jag var ser jag nu. Men ja, redigera bort brus var det jag var ute efter.
**MVH Cerrolyn
puttar upp igen!
Behöver lite fler tips och idéer så man har lite att jobba med i höstmörkret!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag skulle vilja ha en artikel ocm vilket väder som är bäst att fota i.
Vilken tid på dygnet som lämpar sig bäst.
Hur man ska stå för att slippa störande skuggor m.m lite om ljuset helt enkelt.
#12: Det skulle jag kunna skriva, det kräver ju inte så jättemycket text.
#13 Gärna det, bara någon gör det så blir jag nöjd. ^^
#13 Det får du gärna göra!
Kontakta mig om du är intresserad!
Mvh. Ida Lundahl

Jag håller på och sliter med en ny artikel om ljusmätningen, till exempel hur man ska plåta vita katter. Det finns en tidigare, Fotografera med Systemkamera, men ämnet är värt att tas upp igen, och jag tänkte att man kunde göra en praktisk översikt av zonsystemet, som visar just det där hur man ska kunna plåta vita katter och svarta. Det finns lite fördjupning om det på Conny Nords hemsida The fine print under menyposten "The process in black and white". Han har också gjort en bok om ämnet och håller kurser i Trollhättan.
Och förutom metod att mäta ljuset kommer ju en faktor till in vid digitalfoto, vitbalansen och hur man kan ställa in den. Det är ett kapitel för sig, och det har också varit uppe tidigare i en artikel av Niklas, Glöm inte vitbalansen.
Så långt den tekniska sidan av det hela. Självklart kunde man också ha små bitar om komposition, hur man bygger en bild och så, men det är ett mycket mer omfattande ämne, där det på många sätt är svårare att skriva, eftersom det egentligen inte finns någonting fast att hålla sig till. Det borde snarare komma upp i diskussionerna, trådarna, samtal mellan medlemmarna.
#16 Den ser jag väldigt mycket fram emot!
mvh Martin
Även jag har en artikel om fotografering av vita/svarta djur på gång, dock inte alls tekniskt utan mer "enkla sätt att lösa problemet utan att behöva kunna massa tekniskt och förstå helt och hållet varför det blir som det blir". Härligt att någon kan ta den biten då jag själv är en riktig kratta på att beskriva tekniska saker!

Jag har ju haft till jobb att just beskriva tekniska saker, och det har ibland lyckats bra. Utmaningen på datorskärmen är närmast formatet. Som jag ser det är skärmen inte väldigt bra för mycket text, och det är mycket svårare på många sätt att bläddra än i en bok, om man inte helt kan utnyttja hypertext.
Jag har inte satt mig in i hur man kan formatera artiklar på iFokus, men jag tror att det kan vara av värde att kunna dela upp materialet i små gripbara bitar, och att kunna hoppa mellan olika aspekter av ämnet och inte ha alltför mycket information i en följd.
Det finns också flera olika alternativa strategier, som alla har sina fördelar och som passar olika motivområden och fotografer olika väl. En del kameror har också begränsningar som gör att man tvingas välja de metoder som är möjliga, snarare än helt fritt välja det man tycker är bäst. Och allt det bör komma med, så jag ser det som att man måste kunna göra ett flergrenat upplägg.