Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikett: fotoutrustning
Läst 877 ggr
Neo033
0

Ljusstarkt objektiv till Nikon D80?

Jag har tänkt att köpa ett mer ljusstarkt objektiv till min nikonkamera för att kunna fota katter och barn. Nu har jag bara ett 18-135mm objektiv.

Man skulle kanske ta och satsa på att köta ett fast 50-objektiv då? Eller?

Är det någon som har ett bra och hyffsat prisvärt förslag på objektiv?

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

uffelarsen
0

Hej!

Något av det bästa du kan köpa enligt mig, så är det ett 50mm 1,4/1,8 , om du väljer ett Nikon AF 50mm F1,8 så får du ett knivskarpt objektiv för "småpengar"  Jag har själv ett 1,4 , då jag vil ha så ljusstarkt så möjligt utan att behöva använda blixt. den använder jag i kombination med en D700 inomhus. Om du har ett genuint fotointresse och tänker hålla på i många år så spara ihop dina pengar och köp ljustarka objektiv med möjlighet att kunna eventuellt satsa på fullformat, alltså inga direkta Dx glas, då är du lite mer garderad för framtida kamerabyten. Jag hade själv inte tänkt att gå upp till Fx men nu blev det så ändå och jag är glad att jag hade till största del köpt "glas" som passade till min D700.

Mvh

Uffe

Neo033
0

TACK!

Hur stor skillnad gör det från 1,8 till 1,4? Jag har hittat ett Nikkor AF-S 50/1,4 G. Vad tror du om det? Det är ju lite dyrare än 1,8, men om det märks skillnad är det kanske värt det?

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

uffelarsen
0

Hej!

Jag har det"gamla" 1,4D och är jättenöjd med det, Ta en titt på denna sida som riktmärke,  kenrockwell.com/nikon/5014af.htm,  . Jag vill ha så ljusstarka objektiv som jag har råd med för att få så snabba slutartider/lägre ISO så möjligt ,så för mig är det värt det .  Jag har bara köpt optik med fast F2,8 förutom Mitt 50mm 1,4 och "kitobjektivet" 18-200vr 3,5-5,6. och tycker att det är ett bra val, problemet är att det kostar en hel del mer när man vill ha en mer ljustark optik förutom i detta fallet med 50mm objektivet som jag tycker är värt varenda krona, om du skall ha ett F1,4 eller ett F1,8 det bestämms av vad du skall ha det till + din börs. Men försök att titta runt på lite olika sidor för att bilda dig en egen uppfattning, Försök att låna ett av någon i din närhet för att testa lite och se om det är den gluggen du är ute efter, tänk på att 50 mm blir till ett ca75mm på ditt kamerahus vilket kanske inte har den effekten som du vill ha.

Mvh

Uffe

Neo033
0

Det känns ju verkligen som att det ändå är väl spenderade pengar! Jämförde lite med Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM, men då tror jag nog ändå mer på Nikkors. Hade inte tänkte på att det blir 75mm på mitt hus, så stort tack för att du gjorde mig uppmärksam på det också. Glad Fast frågan om jag eg vill ha ett 35-objektiv (det är väl det som är alternativet). Som du märker har jag inte så stor koll… Obestämd

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

Dorkiis
0

jag har ett 50 f/1.8D och jag älskar det! det är superbra, men jag har en D60 så har tyvärr inte autofokus med den vilket gör det klart svårare att fota rörliga objekt. Jag funderar dock på att köpa ett 35mm då jag känner att 50 är lite för mycket för att fota i min lilla lägenhet =)

uffelarsen
0

Hej

Det är jättesvårt att veta vad som är rätt glugg för dig eftersom jag inte känner till vilka situationer som du vill fotografera i. Det finns inget objektiv som täcker "allt" som exempel kan jag berätta vilka gluggar jag använder mig utav, Nikon 50mm F1.4. Tokina 11-16 F2.8 at-x.   Tamron Sp90 f2.8 Di macro. Nikon 17-55 F2.8.  Nikon 24-70 F2.8G-ED. Nikon 70-200.F2.8VR. Nikon 300mm 2.8VR  och slutligen mitt "reseobjektiv" Nikon 18-200 F3.5-5.6Vr. Men du nämner ju fota katter och barn vilket jag då tror att det blir i din närhet. Jag skulle personligen välja ett 50 F1,4 , den i kombination med min D700 gör att jag i många situationer kan köra helt utan blixt. Men vad man också måste tänka på är att en fast brännvidd gör att du måste flytta dig eller ditt objekt i en position där du tycker att din bildkomponering blir som du vill ha det, eller så måste du beskära din bild efteråt i något bildbehandlingsprogram. Kanske skulle du titta på en zoom i stället. Bland det bästa du kan köpa till din kamera i mitt tycke är om jag skulle få välja är antingen en nikon 50mm F1.4 eller en zoom Nikon 17-55 F2.8. Jag har provat en hel del objektiv och haft många internettimmar bakom mig innan jag har köpt det som jag har i kameraväg. Eftersom det är en ren hobby för mig och jag inte tjänar en krona på den så är det inte utrymme för några felköp. tänk igenom noga vad du behöver gluggen till så kommer du garanterat inte ångra dig i efterhand. Om du är intresserad av en Nikon17-55 2.8 så är faktiskt min till salu då jag nyss har införskaffat mitt Nikon 24-70,  17-55:an är inne just nu på Mattssons foto i Lund för att dom skall skriva ett intyg på skicket. Titta runt på internet och gå gärna in i någon fotoaffär och känn på dom olika gluggarna , det är i slutändan bara du som vet vad du behöver.

Lycka till!

/Uffe

MartinO
0

D80 är en kompetent kamera och presterar riktigt bra med god optik.

Den största bristen med D80 är brus vid högre iso. Det kan lösas med mer ljusstark optik, som du söker, men också med en bra extern blixt.

Lämpligt när man letar ny optik är att se vilken brännvidd du använder mest. Leta upp några gamla bilder som liknar dina önskemål om motiv du skall ta med det nya objektivet. Läs exif-informationen och se vilka brännvidder du använder.

80-100mm anses som lämpligt till porträtt. Ett 50mm-objektiv ger med din skenbara brännviddsförlängning 75mm. Det är ganska nära iddealet för portätt. Jag vet många som använder 50mm på cropsensor till porträtt.

Jag har sett ett antal jämförande bilder med Nikkor 50mm f/1,8 vs 50mm f/1,4. Jag kan inte säga att 50mm f/1,4 är så pass mycket bättre så att det motiverar prisskillnaden. Byggkvalitén är dock högre på 50mm f/1,4

Mitt råd är således 50mm f/1,8. Mer objektiv får man inte för pengarna.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Neo033
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack allihop för all hjälp. Glad 

Det blev faktiskt ett Nikkor AF-S 50/1,4 G som jag är supernöjd med än så länge. Jag är inte duktig på att fotografera och försöker lära mig efter hand, men vilken EMORM skillnad det var mot mitt gamla 18-135mm!!!

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

uffelarsen
0

Grattis!

Du kommer sannolikt inte att ångra dig, För mig så är den ett absolut måste i väskan.

/Uffe

isabelle_
0

Jag har det också fast 1,8. Det är verkligen ett måste i varje Nikon ägares väska.