Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettövrigt
Läst 628 ggr
Zabbio
0

''Alltid i djurets ögonhöjd''?

Det hör man hela tiden, och visst ä'r det en bra regel. Men är inte regler till för att brytas ibland, speciellt inom konsten?

Jag kan tycka att det är lite tjatigt med den där ögonhöjden emellanåt. Många bilder med den kommentaren är ju faktiskt bra, och just vinkeln/höjden kan ibland göra att de står ut bland alla andra bilder.

Om precis alla fton som fanns var taget exakt i ögonhöjd..så skulle det väl vara förbaskat tråkigt  egentligen..? Jag har redan tröttnat på alla perfekt foton som är precis inom konstens regler, speciellt tagna i ögonhöjd. Visst kan det bli tt kanonfoto av det, men vad står egentligen ut i mängden? Alla är ju likadana känns det som. Olika motiv, samma foto.

Och specellt när bilder är tagna lite ovanifrån eller underifrån och fotot ''ändå'' är riktigt ba och har en bra känsla i sig..så kan jag bli lite trött på kommentarer om ögonhöjden. Det känns lite som att det helt enkelt är något man måste kommentera och ''rätta til'' när man ser att det inte är ''rätt'' höjd, utan att först ens tänka på om det verkligen spelar någon roll i just detta fotot, eller om det rent av hade gjort bilden tråkigare. Höjden är ju också en del av känslan…'

Mina tankar mitt i natten ^^

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Metinia
0

Jag håller med dig, regler inom konst är i princip till för att brytas. Men när det gäller just djurfoto tycker jag att det finns oftast två sorters bilder. Dels bilder som är konstnärliga mästerverk och snygga på så sätt att färg, form och utseende är harmoniskt och snyggt att se på. Skulle kunna vara abstrakt. Här tycker jag att man ska bryta alla regler och experimentera så mycket det går. Det är så man får bästa resultatet anser jag.

Men det finns också de bilder som för mig försöker spegla en känsla eller kanske en personlighet som djuren. Kanske vill fotografen spegla syskonkärlek mellan några hundvalpar eller en busig katt som leker. I den här typen av bilder sätts motivet mer i fokus än själva utformandet av bilden. I sådana här bilder tycker jag faktiskt att det ofta (inte alltid, alla regler har undantag!) är bra att hålla sig till ögonhöjdregeln av anledningen att det oftast är lättast att se djuren ur en neutral vinkel, i deras höjd. För jag tycker att ofta (inte alltid!) när man ser bilder som är tagna ovanifrån tappar man känslan av närhet till djuren och därmed stor del av känslan i bilden.

Jag tycker sällan att det blir tjatigt med bilder i ögonhöjd av den enkla anledningen att det är en vinkel som nästan alltid funkar. Om man tänker på andra kategorier inom foto så fotar man ofta i ögonhöjd där med (även om det kanske är ögonhöjd oftast är något man pratar om inom djurfoto), t.ex. modellfoto. Men ibland kan det vara värt att tänka till innan man kommenterar, är det verkligen nödvändigt att vara precis i ögonhöjd på det här fotot? Vinkeln kanske är bra som det är?

Mari
0

Nu har jag inte läst igenom allt men som du säger så är regler till för att brytas men då måste man även kunna "konstens alla regler" så man vet att man bryter mot det och även får till det bra.

Det finns otroligt många bilder som bryter mot denna regler att man ska gå ner i ägonhöjd med djuret men otrolgit många av de bilderna är också otroligt dåliga, eftersom de inte från början visste att det är bättre att gå neri ögonhöjd.

Sen finns det även de som är lite ringrostig eller inte har vanan inne för att kommentera bilder konstruktivt utan bara skriver "du måste gå ner i ögonhöjd med djuret för att bilden ska bli riktigt bra" eller liknande eftersom de själva inte kan se själva konsten i bilden, eller ens försöket till konsten man försöker förmedla med att inte gå ner i ögonhöjd.

MEN för nybörjaren eller de som känner sig lite osäkra så är detta md ögonhöjd én bra måttstav för att få till en bra bild. Men som sagt man måste veta om reglerna ordentligt för att kunna bryta emot dem.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se