Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettbildhantering
Läst 525 ggr
[Wriiist]
0

RAW eller JPEG

Vilket filformat använder ni oftast när ni fotograferar?

motivera

MoaW
0

använder JPEG, för jag orkar inte redigera Tungan ute

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

IdaL
0

JPG eftersom jag inte har något pogram som vill ta RAW bilderna Flört

Missel
0

RAW för det mesta.

[Wriiist]
0

#2 ja. de e dåligt att man måste ha speciella program för dem

IdaL
0

#4 Jepp, för dem pogramen kostar om man inte då laddar ner dom men det är ju olagligt och det vill man ju inte.

Mari
0

Jag har JPEG men har testat RAW ibland :)

Photoshop tar ju RAW? Iallafall de två nyaste, cs-programmen från och med 2an tror jag också men är inte säker

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

IdaL
0

#6 Jag har Photoshop CS där funkar det i varje fall inte.

[Wriiist]
0

#6 ja. men cs är inte gratis :P

Mari
0

#7 Näe tror att det är verson 2 eller 3 (som jag har) som det ska fungera i

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

AndreasS
0

Jag fotar i JPEG.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Bleenda
0

Jag fotar i både RAW och JPG och redigerings programmet följer ju med när man köper kameran. Jag har en Canon 450.

Det heter Digital  Photo Professional och är ganska lätt att använda.

Det vanliga programet heter ZoomBrowser EX.

Har man köpt kameran begagnad och inte fått med programmet, kan man ju kolla upp om man får ladda ner det.

Jag tappade bort ett program till min skrivare och det var bara att ladda ner kostnads fritt.

Men kolla upp först så det är okey.

Fotar man i RAW kan man påverka bilden vid redigeringen på ett annat sätt. Tyvärr har jag något krångel med min skärpa så jag måste gå och kolla upp den.

KarolinaNowak
0

Jag fotograferar alltid i RAW..

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

KickanW
0

Beror helt på hur/varför jag fotar. Om det är uppdrag använder jag RAW men om det bara är för kul eller när jag dokumenterar använder jag JPEG.

Mari
0

#8 Jo om man är olaglig och laddar ner, vilket jag inte rekomenderar Tungan ute

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

tsset
0

RAW, jämt och alltid. Jag vill bestäma så mycket som möjligt över hur min bild ser ut, dessutom är det kul. Och, det har räddat många "vardagsbilder" också, lättare att rädda RAW-filer som blivit på tok för mörka.

Martin
0

Oftast bara jpeg eftersom att min kamera inte klarar raw. När jag ibland lånat en Nikon D40 sparar jag i både jpeg och raw, använder oftast jpegbilderna men har jag en "kanonbild" som jag misslyckats något med tar jag fram rawbilden och försöker fixa det.

Tyvärr är jag inte speciellt bra på bildbehandlingen, så det är väl något jag får jobba på.

mvh Martin

HellviHumle
0

Använder numer nästan enbart RAW. Förutom det program som följde med kameran (Canon EOS 450 D) så finns det faktiskt gratisprogram som kan hantera RAW-filer. IrfanView är ett av dem. Funkar hyfsat. Man får ladda ner ett tillägg bara.

Jag skulle tro att även Gimp kan användas. Jag tycker dock att det är lite svårjobbat.

HH