Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettallmänt
Läst 639 ggr
Mari
2009-11-02 18:21
0

Hälp - Utställning!

Jag behöver hjälp med idéer och tankar kring en utställning.

Helgen 21-22/11 kommer jag att vara med på en hantverksmässa för att visa upp mig som fotograf, vill så klart även visa upp en del av mina absoluta favoriter bland mina bilder.

Jag var även med förra året, hade enkla bilder i A4 format uppnålade på stora skärmar som stod lutande mot väggen, ett bord med min portfolio, visitkort och en "puzzeltavla" man kunde beställa med eget motiv eller köpa de som redan fanns.

Föra året gick jättebra! Men iår vill jag att det ska gå ännu bättre, har nu tillgång till en studio och vill även kunna göra reklam för det.
Troligen kommer jag även vara igång med att starta eget då jag under nästa vecka börjar en kurs.

Någon som har några tankar och idéer på hur jag ska visa upp mina bilder? Det kommer mestadels vara djurbilder då det är min genré.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Metinia
2009-11-02 19:16
0

Det som du hade förra året låter bra tycker jag. Men du kanske också kan visa på t.ex. kollage (dvs om det går att beställa ifrån dig) och kanske någon canvas-tavla (de är dock ganska dyra så det kan jag förstå om du inte gärna vill fixa fram bara för ett tillfälle)? Du kanske också kan visa bilder som du har tagit just i studion?

Om jag var du skulle jag nog också sätta upp någon lista på olika saker man kan beställa ifrån dig, t.ex. bilder (storlekar på utskrifter, digitala bilder, canvas(?)), kollage (?), fotograferingar på sitt djur (utomhusmiljöer och studiomiljö samt tävlingsmiljö). Det underlättar för folk tror jag, framför allt dem som är lite för blyga för att fråga vilka tjänster du erbjuder.

Annars få säger jag allmänt fina och varierade bilder (gärna på massor av olika sorters djur), kanske både i färg och i sv/v. Jag skulle nog försöka sätta så många bilder som möjligt i ramar också, det ser proffsigare ut.

Var kanske inte jättebra tips, men hoppas att du tyckte att något var vettigt iaf. Och hoppas det går bra för dig på utställningen!

Mari
2009-11-02 20:00
0

#1 Kollage har jag tyvärr inte börjat med ännu men det var en bra idé! inget jag hinner sätta mig in i nu tyvärr.

Tycker du att det ska vara en lista som står vid bilderna eller på en annan bra överskådlig plats? Kanske att man har som en liten broschyr på bordet där det står lite kortfattad information, priser och lite annat?

Har tyvärr inte så många studiobilder då jag nyss startat upp det projektet men ska nu i veckan börja fota som en tok där, bra att vara lite förberedd om nu någon skulle vilja beställa såna bilder.

Men själva bildpresentationen då? ska de vara inramade kanske? Tyckte att förra året kände så "fjuttigt" då det bara var själva bilderna uppnålade på väggarna. Men vill ha någon speciell inramning, undra vad bara :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Metinia
2009-11-02 20:55
0

#2: Jag tycker att en broschyr låter som en jättebra idé, proffsigt och snyggt. Samtidigt kan det vara en bra idé att ha samma lista på flera ställen, en lite mer kortfattad lista som kan fånga intresset hos kunderna. Och kanske en liten hänvisning att det finns mer information i broschyren. Kanske att du ska ha broschyrer/liknande som du delar ut också. För även om de tar ett visitkort av dig kanske de inte kommer ihåg exakt vad det var som var så bra med just dig, vad du hade att erbjuda.

Jag tycker helt klart att bilderna som du presenterar ska vara inramade, det blir mycket snyggare. Det är även snyggt om alla har samma sorts ram, samtidigt som det räcker med en väldigt enkel ram, från t.ex. Ikea, :).

Annars kan du försöka fixa någon snygg pappersinramning, lite passepartout-liknande, det kan vara väldigt snyggt, stilrent och jag tror att det inte är så dyrt heller, om du vill vara lite ekonomisk, :)

Mari
2009-11-02 20:56
0

#3 Tack för otroligt bra idéer! Ska kolla upp ramar lite närmare, skulle verkligen gilla om man fick tag på sånna här riktigt gamla för att kunna använda :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Martin
2009-11-02 23:16
0

Ett förslag: En digital fotoram. Kosta på dig en som fått bra betyg/omdöme (har tyvärr ingen själv så kan inte ge dig tips på någon). Låt x antal bilder rulla i ett bildspel där. Inte för många, inte för få. Vad är det för typ av mässa? Kan man anta att besökarna är kvar under x antal timmar? Kör ett schema: Kl 9-10 visas foto i genre A på fotoramen, mellan 10-11 i genren B osv. Det får besökarna att komma tillbaka mer än en gång - ibland behöver man se saker två gånger för att fastna.

Ett annat exempel, som kanske är rent för kort tid för nu / för stort projekt; Erbjud ett foto på plats, utskrivet i fotoskrivare. Gör ett macro i ps som lägger till en "ram" på ena sidan av fotot med ditt namn/hemsidesadress.

Ja, det var några förslag. Inte för att jag haft utställning själv eller gjort något, utan bara lite som jag kom på. Kanske skulle siktat på den där PR-branschen trots allt. (alternativt är detta helkassa förslag och då var det bra att jag valde annan bransch) :o)

Lycka till!

mvh Martin

Mari
2009-11-02 23:27
0

#5 Bra förslag!

Det är en hantverksmässa, ingen jättestor men stor för att vara på orten den är på Flört Det är mest hantverkare där som säljer bakverk, sniderier, stickade och virkade saker, mattor, tavlor och annat hantverk/konst.
Besökarna är väl kvar max runt 1timme högst, det är inte så mkt att se faktiskt så de är kvar flera timmar.

En digital fotoram är bra! Har tänkt att införskaffa en sådan och ha stående i seketariatet under hästtävlingar jag är på så jag behöver ändå en sådan.
Kanske för att ta din idé ett snäpp längre så kanske man kunde få tag på en overhead eller liknande, jag tror att många stannar upp då, eller en projektor så man har ett bildspel rullandes då och då

Uj det finns massor av saker man kan göra! Ska nog fixa lite stora förstoringar på de bilder jag själv kan tänka mig att ha på väggen om de inte blir sålda, hade tänkt att lika som förra året ha alla bilder på plats tillsalu till reducerade priser. Kanske även ha något specialerbjudande för december månad också!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

HellviHumle
2009-11-22 19:49
0

Hur gick det?

HH

Mari
2009-11-24 02:13
0

#7 Det gick bra, dock som vanligt var jag ute i sista sekund med att välja ut bilder och fixa utskrifter, så det blev några A4 och några 10x15 bilder, fast denna gång blev bilderna inramade med billiga ramar från Dollar ;)

Haha men jag fick mycket positivt gehör och många tog visitkort och vill  höra av sig för fotogafering av sina djur osv. Fick dock inget sålt på plats även om många tyckte om bilderna och skulle kunna tänka sig att ha dem på väggen.

Nästa år (om jag ska vara med) så MÅSTE jag vara ute i god tid med bilder, förstoringar och annat tekniskt för att få detta ännu bättre.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se