(M) kritik Insekter

Fina bilder med dämpade färger. Spindeln är fint placerad uppe i hörnet (inte i mitten) och tittar åtminstone inte utåt kanten. Det som stör mig något är att texten går över djuren, jag hade hellre satt den neråt högra hörnet.
Olle
#2: Fast om man inte sätter texten på själva insekten är det ju bara att beskära bort texten och sno bilden… Då är det liksom lite onödigt.

jo jag vet att texten är lite störande, men då jag fått en del bilder stulna då jag inte haft ett vattenmärke på själva bilden så måste jag tyvärr ha den där :(
men tack för kritiken ^^
You can't spell Bitchy without Itchy
Roligt att se en bild på en spindel med skärpan rätt placerad. Bra komponerad bild, tycker jag.
Rolig bild på guldögonsländan också. Kul idé att bara ha färg på ögonen. Jag hade gärna sett lite mer kontrast i bilden.
Snyggt jobbat!
HH
#1 guuudvad jag älskade den bilden !!
och spindeln.. den var jättesöt ! jag får aldrig sånna fina bilder :( xD
#Bild1: Väldigt coolt motiv, älskar hoppspindlar. Tycker dock att det är en aning för mycket "luft" runt spindeln. Skärpan är inte 100 heller tyvärr, hade önskat mer skärpedjup på själva spindeln.
#Bild2: Guldögonsländor är väldigt fina, dock inte i svartvitt. Bilden hade blivit så mycket bättre utan den onödiga redigeringen.
Inget ont riktat mot just dig, men personligen hatar jag för det första bilder där man häver fram en viss detalj genom att svartvita resten. Och för det andra insektsbilder som inte är naturliga.
Nu gav jag ganska hård kritik, speciellt på bild nummer två. Men det behöver man om man ska bli bättre, och smaken är som baken :)
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto
#7 Jag tycker förstås att man just i det fallet, att man vill framhäva något som är typiskt, kan göra precis så. Att då låta ögonen behålla sin guldfärg på en guldögonslända blir, i det här fallet, rätt.
Fö så tycker jag som du att bilderna ska vara naturliga, så långt det går. Jag vill själv gärna ha detaljrika bilder. Men det hindrar inte att jag kan acceptera "konstnärliga" bilder.
HH
#8 Som jag sa, smaken är som baken. För mig ser det dåligt ut. Det beror också på vad man vill få ut av bilden. Insekter gör sig i 99% av fallen finast naturliga, och inte konstnärliga enligt mig. Undantag finns, och jag tycker inte detta var ett undantag. Jag hade gärna velat se den oredigerade bilden.
De är redan väldigt fascinerande och att pilla runder förstör bara tycker jag.
När jag fotar insekter är det färg alltid. Naturlig alltid. Skärpa alltid. Det brukar bli så bra så :)
Som #8 säger: "Att då låta ögonen behålla sin guldfärg på en guldögonslända blir, i det här fallet, rätt."
Rätt säger vem?
Det finns inget facit när det gäller bilder. Det vet väl alla fotografer? ;)
/Dek
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto
#9 "Rätt säger vem?" Ja, det var ju jag förstås. Dock var det underförstått att det handlade om mitt eget tyckande. Ska försöka vara tydligare framöver.
HH