Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikett: allmänt
Läst 554 ggr
HellviHumle
0

Kattens dag och Royal Canin

Kanske är jag väldigt negativ men efter att ha läst villkoren för tävlingen så förefaller det egentliga syftet vara att få gratis reklambilder!

"Tävlingsbidragen kan komma att användas i Royal Canins marknadsmaterial på obestämd tid, både tryckt och digital form. För detta utgår ingen ersättning, ej heller gäller upphovsrättsliga eller andra krav." Ur "Regler för uppladdning".

Är det ens lagligt att friskriva sig på det sättet? Upphovsrätten är ju ganska hård.

HH

Mari
0

Ja det är klart det är lagligt, det är ju upp till den som laddar upp bilderna att godkänna detta. Kommer man sedan som fotograf och klagar för att bilden använda här och där så kommer de bara hänvisa till att man godkände det genom att man laddade upp bilden :)

Därför är det extra viktigt att man läser igenom alla regler och information vid tävlingar.

Jag tror det är lagligt, måste det väl vara?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

HellviHumle
0

#1 Det är möjligt att du har rätt men jag blev väldigt osäker. Jag tycker i alla fall att det är dåligt av ett så stort företag. De begränsar sig inte ens till vinnarbilderna. Vinsterna är ju inga förmögenheter heller precis.

HH

Mari
0

Så är det väl med fler sotra företag, facebook tex. jag vet inte om de nu kommer använda bilderna man laddar upp men det var ju ett jävla liv för ett tag sedan då bilderna man tar bort ändå finns kvar i deras databas och aldrig raderas så som jag fattade det hela

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Hilo]
0

Alla kanske inte gör sånt för att tjäna pengar.
Jag bryr mig inte, dels för att bilden jag laddade upp inte är speciellt bra, utan mest har ett sött utryck, men också för att pengarna (eller vinster) spelar ingen större roll för mig.
Det är ju faktiskt upp till var och en om man vill ladda upp eller ej.
Gillar man inte villkoren, slipper man ladda upp Glad

Så lagligt tror jag säkert att det är.
Inte så att RC är ensam om det skulle jag tänka mig.

Metinia
0

Ja, laglig tror jag definitivt att det är, men fortfarande helt gräsligt och bara riktigt elakt att utnyttja kunder så. Det är i alla fall väldigt vanligt reglerna ser ut så för tävlingar (framför allt om det är företag som håller i dem) och hos andra sidor där man laddar upp bilder, t.ex. facebook. Egentligen är det ju bara ett sätt för företagen att samla in fina bilder som de skulle kunna använda som reklam, och en bild som går att sälja som reklambild är inte billig! (Dock är jag osäker på hur många utav bilderna de anser vara tillräckligt bra för att använda, men jag skulle aldrig ta risken.) Så som #1 säger, läs alltid reglerna för tävlingar och tänk efter innan du laddar upp bilder till tävlingar till sådana regler. Det finns stor chans att ni ångrar er.

[Hilo]
0

#5 För större projekt måste de ju vara ett visst DPI, och har man inget bra program eller dylikt, är många av bilderna ganska värdelösa..

Dock så för någon reklambroshyr eller en digital bild finns det ju en del som funkar fint.
Personligen skulle jag inte grina om min katt kom med som någon bild, på någon sida.

Det är faktiskt bara EN bild, och har man själv valt det, ser jag inget fel med det.
Läser man slarvigt så får man ju skylla sig själv, anser jag.

HellviHumle
0

Naturligtvis ska man läsa villkoren noga. I det här fallet så finns det "Villkor" och "Regler för uppladdning av bilder". Det som också stör mig är att detta om förbehållen står under "regler för uppladdning av bilder". Inte under själv tävlingsreglerna.

Jag har sett andra som har förbehållt sig rättigheter men då oftast vinnarbilder. Jag har även sett ställen som förbehållt sig rätten i tre år.

Det minsta man kan begära är väl ändå att fotografens namn ska finnas med vid bilden! Det nämns ingenting om det heller.

HH

Mari
0

Nä jag håller med om att detta är verkligen dåligt, fast som sagt, läser man igenom och sedan godkänner det så har man sedan inte mtk att säga till om tyvärr eftersom det står klart och tydligt.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

texasmamma
0

Var med i en liknande "kalendertävling" som ett annat företag hade och blev en av tolv vinnande katter, visserligen var där ingen omröstning utan de valde själv ut vinnarna men det är inte dessa bilder som kommer att finnas med i kalendern. Vi fick åka till företaget som hade en egen fotograf som tog nya bilder och dessa kommer de ev. att använda i sin marknadsföring. Jag tog för givet att även denna tävling fungerade på samma sätt, så går det när man inte läser det finstilta

Fick ett mail för några dagar sen från företaget med en annons som kommer i nästa nr av tidningen Kattliv.

HellviHumle
0

#9 Det är lite därför jag tar upp saken. Jag hoppas att alla ska läsa allt i fortsättningen och inte ta något för givet. Jag förstår att det är skojigt att få med sin bild men jag tycker att så stora företag kan erbjuda fotografen en hyfsad ersättning. I det här fallet så handlar det ju om småpengar!

HH

texasmamma
0

#10 Ja, vi fick en hyfsad ersättning och givetvis också resan betald.

Pernillab
0

Min kisse är med i RC bland de 25 första och det är ju 13 av dem som blir kalenderkatter. Hoppas, hoppas !

Jag vet inte riktigt VAD det är för kalender och om den kommer ut 2010 eller 2011, för det har stått båda årtal på deras sida så blev lite förvirrad.

Spännande i alla fall :)

Han är nr 2 !

Mari
0

#12 Kul! Jag kom på 76 plats så jag får mig ett presentkort på blötmat ^^

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

texasmamma
0

Stort grattis till er båda och jag håller tummarna att din katt blir en av de tolv Pernillab. 2011 års kalender är det, har jag för mig jag läste någonstans…

HellviHumle
0

#12 #13 Roligt att ni lyckats så bra! Grattis!

Jag antar att det handlar om 2011 års kalender. Den för 2010 är antagligen redan tryckt och distribuerad. De flesta kalendrarna är färdigtryckta redan under sommaren.

HH

Pernillab
0

Aha okej ! Vad läääänge innan den kommer ut =(

Jag har också sett att de skrivit för 2011, men här står det ju 2010 !
Knäppt :)

Martin
0

Det är inga som helst problem, det är helt lagligt.

Alla som arrangerar en tävling är självklart fria att själv sätta reglerna, och som med alla avtal så är det upp till de olika parterna att se till att man är överens om reglerna.

Det finns ju t.ex. taxibilar som tar hutlöst betalt, men har man väl satt sig i taxin och börjat åka är det inte så mycket att göra. Att ta en taxiresa är ju faktiskt en form av avtal, att man betalar för tjänsten. Precis som när man köper en tågbiljett eller bussbiljett, bara det att där betalar man i förskott.

Jag gav bort 8 bilder till en person som ville använda dem på två sajter, och fick ett pm av en person som undrade hur mycket jag fick betalt. Jag fick inte något betalt, och personen ifråga mer eller mindre idiotförklarade mig och menade på att jag gjorde fel. Det måste vara upp till mig vad mina bilder skall användas till, likväl som vad jag skall ha för ersättning för dem. En av de 8 bilderna jag gav bort har jag för övrigt sålt för 3.000 kr i ett annat sammanhang.

Upphovsrätten är absolut hård, och det är mycket bra. Det är rent för många som inte tar den på allvar.

Men i och med att de skriver som de gör, så ger man dem rätt att använda bilden. Fotografen behåller fortfarande upphovsrätten, den ger man inte bort.

mvh Martin

HellviHumle
0

#17 Tackar för ett bra klargörande. Jag tolkade det som att man fick ge upp sin upphovsrätt till bilden men så är det nog inte. "Bara" att det står RC fritt att använda bilden som de vill.

Min åsikt, att det är dåligt av ett så stort företag att inte erbjuda en ordentlig ersättning för de bilder de använder, kvarstår.

HH