Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikett: kritik-medel
Läst 421 ggr
OlleA
0

(M) kritik - Rådjur i snö

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag på morgonen lyckades jag att försiktigt glänta på ytterdörren och ta den här bilden. Den senaste tiden har rådjuren varit framme varje natt och fram på morgonen, och grävt efter äpplen som jag har lagt ut till dem. Ljuset var inte det bästa, men efter att ha redigerat skärpa och färg lite tycker jag att det ändå blev en ganska okej bild. Kvisten nere i högra hörnet kanske stör en aning. Vad tycker ni?

Olle

Martin
0

Det är i sanningen inget lätt motiv du valt - men vackert är motivet! Att i gryningsljus fotografera ett mörkt motiv mot ljus bakgrund. Tufft, om man vill undvika blåstick i snön och korn.

Jag tycker bilden är helt ok under omständigheterna, dock är den fortfarande för mörk. Inte mycket att göra åt det kanske. 100 mm såg jag att den är tagen på, hade en blixt orkat lysa upp rådjuren? Kanske. Fast då hade du nog stört dem - och det är det kanske inte värt för en bra bild. Det är trots allt bra att de har ett matställe att gå till och man bör ju inte skrämma bort dem från det. Vintern är tuff för rådjuren med mycket snö.

Möjligen kunde det blivit lite bättre om du använt spotmätning på ett av rådjuren - så hade de kanske fått lite mer av sin "naturliga" färg? Jag är inte säker på att det funkat, men kanske. Kanske skulle du kunna ställa vitbalansen mot snön i det ljusförhållandet då de var där, och ha den "färdig" till nästa tillfälle. Då kanske snön skulle blivit bättre? Har själv ingen direkt erfarenhet av det här motivet, så vet inte - men spånar lite fritt med ideér om hur man skulle kunna göra kanske?

Angående kvisten; Den stör inte mig nämnvärt.

mvh Martin

OlleA
0

Tack för dina synpunkter! "Efter omständigheterna helt OK" är ungefär mitt omdöme också. Visst är den mörk, men det är nog svårt att få den ljusare utan att snön blir helt utfrätt. Blixt använder jag inte gärna mot vilda djur, eftersom jag inte vill störa dem i onödan. Spotmätning har jag aldrig använt, överhuvudtaget är jag ganska dålig på att använda kamerans olika funktioner. Då är ett sådant här forum väldigt bra, så att man kan få tips om hur man kan göra. Man lär sig hela tiden! Glad

Olle

Martin
0

Jag håller helt med dig om blixten. Jag har använt det på småfågel vid fågelbord ett par gånger, och de har inte reagerat men de reagerar å andra sidan inte på att jag sitter 5 meter därifrån heller, så de är ju vana vid folket i parkerna.

Mitt motto är att när man är i naturen och fotograferar den och djuren gör man det på deras villkor - så jag skulle inte heller använt blixt mot rådjuren. Dessutom är jag inte säker på att blixten hade räckt för att lysa upp dem - utan att som sagt fräta ut snön.

mvh Martin