Vilket objektiv?
Nu behöver jag endel tips på objektiv! De ska inte vara några av de billigaste, slutar upp med att man är onöjd och sen ändå ska köpa en bättre. Så är det iaf med mig C:
Så här ligger det till; Har en CANON EOS 400D med det vanliga kitobjektet till jag haft i ett år nu. Fotar väldigt mycket - bor på ett stuteri med araber, och är mycket på utställningar, galopptävlingar osv. Fotar också andra djur, men hästen står som etta. :)
Har delvis tröttnat ganska mycket på denna och vill satsa på högre. Ska inte köpa ny kamera, utan bara ett väldigt passande och bra objektiv.
Har kollat runt lite, och det verkar som om CANON EF 70-300/4-5.6 IS USM är ganska bra, men vet inte säkert. C:
Vill ha tips på bra objektiv, och ladda gärna upp bilder ni tagit med era objektiv så man ser vad de(ni^-^) går för. ;D
(laddar också upp en bild jag tagit hemma på gården med min Canon 400d. (: för övrigt är bilden på vår ungvalack Al Tayar. ^-^)

Jag kan gott rekommendera Canon EF 70-200/2.8L USM.
Sen spelar det egentligen ingen större roll om det är 2.8 eller 4.0. Har haft bägge och varit lika nöjd med bägge.
Bifogad bild är taget med en Canon EOS 350D med ett Canon EF 70-200.
Antingen är det versionen med 2.8L eller 4.0L Kommer inte ihåg vilket jag hade vid det tillfället.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson

Tack för svaret!
Bra och höra. :) Tror att jag kommer satsa på den, om inte någon annan kommer upp med ett bättre exempel såklart. (;
Riktigt bra bild! Vill ju kunna fånga hästarna i deras snabbhet på banorna, och samtidigt komma nära. ^^
Btw. Vad är den igentliga skillnaden på de två, 2.8L - 4L? Asså, inte faktamässigt. Eftersom du har testat båda och kunnat jämnföra dem.

Bättre går nog inte få. Den egentliga skillnaden är i stort sett bländaren och vikten.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Canons 70-300 har jag hört mycket gott om. Jag har själv bara testat det 4-5 bilder på stilla föremål med en Canons Eos 450D, så kan inte direkt uttala mig själv om det.
L-objektiven är såklart bättre, en helt annan klass, och väljer du det med 2.8 har du dessutom ett mycket ljuskänsligare objektiv. Fast det är också andra prisklasser, och sen får du försöka skapa dig en uppfattning om du behöver de extra 100 mm som ett 70-300 ger dig. Ett av dina krav var ju att komma nära också, och vet inte vilka avstånd du brukar vara på.
mvh Martin
Jag rekomenderar Tamron 70-200 F2,8, det tycker jag är ett prisvärt objektiv! du kan läsa en resention jag har skrivit här.
Jag har även testat ett canon 70-300 med bländare 4 eller 5 tror jag det var som störst och det gillade jag inte alls att använda till hästsport då det var segt när man hade full inzomning, svårt att hitta fokus snabbt och även förde väldigt oljud (autofokusen)
Bilderna jag har på min hemsida i portfolion under Hästsport är alla bilderna utom bild nr 4,5 och 6 tagna med tamronet. De andra tre är tagna med det som Isak skriver Canon EF 70-200 4,0 vilket jag också tycker är ett bra objektiv men något som jag själv växte ut då det inte var så snabbt och hade så stor bländare som jag önskade.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#5 Vet du om det var Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM du testade då? För det var det jag hänvisade till i #4 och som jag hört mycket gott om. Bland annat av Marie (minns inte användarnamnet) som postat en del på Foto.IFokus.se och undrar om hon inte postat några bilder här också, och hon hade uppfattningen att det var ett snabbt autofokus.
Men som sagt, kanske inte samma objektiv, eller så har man olika preferenser - så kan det också vara :o)
mvh Martin
#6 Nej det var inte den du länkade, en utan stabilisator och mycket mer "billigare" i typen, som ett standartobektiv som medföljer när man köper kameran. Själva objektivet var väldigt lätt och plastigt.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se