Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikett: fotoutrustning
Läst 286 ggr
LaSadie
0

Canon eller Nikon?

Hejsan!

Vi är på jakt efter en ny kamera. Har smalnat av utbudet till Canon eller Nikon. Modellen hos dem är  Canon Eos 500D (el450D) och Nikon D5000 som vi väljer mellan. Hos Canon är jag inte hundra på märket utan stod och höll dom i affären och glömde det :P Anywaaaaay… Först och främst så är kameran till för att fota våra katter och människor.
Men min lilla digitalkamera är det alltid problem med att färgerna på katterna blir muppiga och med att de alltid blir suddiga om man inte använder blixt :P Irriterande. Så det är mitt prio ett att det ska funka att ta katterna utan blixt och det blir någorlunda bra.

Förstår att man behöver ett objektiv med… det är typ fråga två.

Så lobba för ert favoritmärke. Pro/Con osv. :)

Maiae
0

Själv skulle jag ta en Nikon som jag tycker tar bättre bilder. Nikon fångar oftast mer levande bilder med starka färger och bra skärpa. Nikon kan dock vara lite svårare att lära sig på, Canon kan man ta en helt ok bild utan att behöva fixa så mycket. Nikon kan bli något svårare att lärare sig men som tar imponernde fina bilder när man väl lärt sig kameran.

Själv har jag inte använt Canon särklit mycket men en kompis som jag känner som bytte från Canon till Nikon. Hon blev verkligen mycket nöjdare med hennes Nikon D5000, kan säga att den kameran är sjukt bra. Fokuserar snabbt, tar snabbt med riktigt bra resultat.

Mvh Maia

LaSadie
0

Så jag som har dåligt tålamod av att lära mig saker bör ta en Canon :)? Men jättebra info! Det är ngt som jag länge har velat lära mig att ta bra foton och nu ska vi äntligen köpa en :) Lutar nog mer åt Nikon, men många säger Canon och att den ska vara lättare att använda som nybörjare.

HellviHumle
0

Som vanligt måste jag då säga att du ska känna hur kameran känns för dig. Det är bättre att få en kamera att trivas med och som du använder än vilket märke det blir. Skillnaden mellan de olika märkena är inte så stor. Annars har jag en Canon EOS 450D som jag trivs bra med.

HH

LaSadie
0

Jag har inte kunnat testa dom irl utan bara lekt lite i affären med dom och då kändes ju alla lika bra, men Canon kändes bäst på ngt sätt…. Men det är ju annorlunda när de har batteri i sig och hela grejen…

HellviHumle
0

Battreiet gör ingen skillnad men du kanske tänker på batterigrepp? En del gillar det och andra gör det inte. Jag har aldrig känt behov ev det. Ett batteri räcker länge. Har alltid reservbatteri laddat.

HH

LaSadie
0

Mer på tyngden :D Nu var de superlätta.

Metinia
0

Kamerorna i sig är helt likvärdiga, jag kommer inte på någon skillnad alls egentligen. Jag håller inte alls med #1 om att Nikon har bättre färger men är svårare att lära sig. Funktionerna i kamerorna är de samma, det handlar bara om var och hur funktionerna sitter egentligen. Hur färger och sådant blir kan man ställa in genom olika bildstilar. Jag har väldigt svårt att tro att Nikon skulle vara svårare att lära sig - det är ju samma funktioner (möjligt att det finns något lite som skiljer sig, men i grund och botten innehåller alla kameror samma funktioner). Du kommer kunna ta toppenbilder med båda kamerorna.

Så nä, åk till någon affär igen och testa dem mer. Testa gärna var olika funktioner så som bländare, slutartid, iso, m.m. sitter och kolla vad som passar dig bäst. Känn efter vilken du tycker passar bäst i handen. Välj den som du känner passar dig bäst, mer än så kan jag inte säga mellan två så likvärdiga kameror, :)