Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikett: kritik-medel
Läst 848 ggr
OlleA
0

(M) Kritik - nya rådjursbilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mamma, vad gör du?

OlleA
0

Det är mitt äpple!

OlleA
0

Okej, barnen först…

OlleA
0

*putt*

Gips
0

Snyggt fångat!!! Bra bilder;)

OlleA
0

Tack Gips! :)

Olle

Metinia
0

Bilderna är ganska lika så de får samma kritik ifrån mig:

Mycket bra skärpa! Bra exponerat. Fint ljus. Bra vinkel och mycket bra fångat att du lyckats komma så nära! Bra kompositioner. Gulliga uttryck i bilderna. Det enda jag kan anmärka på är att bilderna har en gul/beige-aktig ton som ger lite konstiga färger. Det kanske är värt att försöka neutralisera dem lite? Annars mycekt fina bilder!

OlleA
0

Tack Metinia! :)

Olle

Martin
0

Som sagt, imponerad av dina rådjursbilder! Vintern är härlig, fina bakgrundsmöjligheter samtidigt som vi har förmånen att ha möjligheten att komma närmre djur som annars håller sig en bit ifrån oss, då de kommer till oss för mat.

Som Metina påtalade, vitbalansen verkar lite skev. Testa att ställa in den rätt efter förutsättningarna en gång.

Jag har dragit i lite spakar (se nästa inlägg), en enkel redigering som inte tog så lång tid. Min variant av din bild till vänster, din bild (nr 2) till höger.

mvh Martin

Martin
0

I Photoshop (vet inte om det fungerar i Photoshop Elements, men det borde det nog göra, liksom i många andra bildbehandlingsprogram) finns något som heter "Color Balance".

I Photoshop hittar man det under "Image - Adjustments - Colors Balance", eller kortkommando CTRL-B.

Då dyker det upp en liten bild (se detta inlägg) med tre reglage.

De reglerar förhållandet mellan olika färger som man bygger bilder av (jag kan inte det där tekniska, vet bara hur man gör).

I ditt fall har du lite för mycket gult i bilden känns det som. Alltså drar du reglaget för Gult - Blått mot det blåa. Nu lyckades jag slå ihop din bild med min bild innan jag kollade vad värdena hamnade på, men du märker själv att man inte behöver göra så mycket ändringar för att få skillnader. På samma sätt ändrar man sedan de två andra reglagen också tills man har en bild man tycker är ok.

Min exempelredigering av din bild tog ca 20 sekunder, inte mer. Givetvis kan man lägga tid och pilla mer eller mindre med det, och delvis blev väl resultatet av mina ändringar att delar av snön frättes ut helt. Men du ser principen. Hoppas det var ok att jag redigerade och visade med en av dina bilder.

Men som sagt - enklast är nog att försöka ställa vitbalansen direkt i kameran från början.

mvh Martin

OlleA
0

Tack Marnyman! Glad Du har helt rätt, vitbalansen var inte riktigt inställd. Nu på hösten och vintern har jag oftast haft den på "moln" eftersom det oftast blir bättre då än på automatik när ljuset är svagt. Men här, i full sol, blir det förstås inte så bra. Jag är alldeles för dålig på att redigera, så det är väldigt bra med sådana här inlägg! Riktigt den funktionen du nämner har jag inte hittat i Photoshop Elements, men redan med "automatisk färgkorrigering" tycker jag mig märka en klar förbättring.

Olle

Martin
0

Helt klart bättre! Det är väl det ett Forum är till för, att hjälpa varandra när vi kan :o)

mvh Martin

Mari
0

Ja jag kan bara hålla med om att du lyckas få så fina bilder! Man blir riktigt sugen på att försöka hitta några rådjur själv som man kan försöka fotografera :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se