(M)Kritik- Vildkatten
För några månader sedan flyttade det in en vildkatt på vårt höloft i stallet. Jag och faster har sedan dess tagit hand om denne och h*n kommer närmare och närmare men är fortfarande mkt skygg.
Fick honom/henne precis utan för dörren för någon dag sedan, viserligen i skuggan men endå.
Som jag sagt för ut är nybörjare och vill gärna ha mkt kritik på bra och dåligt för att bli bättre:)

Alla tre bilderna tycker jag att du har lyckats bra med om man tänker på själva beskärningen kompositionen.
Synd att kvaliteten är dålig, känns väldigt pixligt och färgerna är konstiga, vad har du använt dig av för kamera?
Bra av er att ta hand om katten! Försök sätta upp lappar i området där ni bor och berätta att denna katt flyttat in till er, kanske är det någon som saknar den?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#3 Tack:)
Jag har en Nikon D90, men kvaliten tror jag beror på att det var rätt mörkt ute och som sagt satt han i skuggan. Sedan hade jag väl inte fixat inställningarna korekt (som sagt nybörjare, försöker fortfarande lära mig kameran). Och så beror det nog lite på redigeringen.
En av bilderna i orginal (bara förminskad och logga dit satt.) Tror du det kan vara en orsak?
Nej det är en vildkatt det är glest mellan gårdarna och de runt om känner vi. Ingen vet var han kommer ifrån och vi gissar att han inte haft någon männsklig kontakt innan då han var så väldigt skygg. Tog flera månader innan vi visste att det var en katt.

Nej det är inte kameran det är fel på bara ljuset på platsen du fotograferade, bilderna är för kraftigt uppljusade därav jag tyckte att det såg konstigt ut. Kändes faktiskt som att du hade fotograferat med en mobilkamera
Katter kan vandra långt, denne kan vara borta sedan flera månader eller kanske år? Men det är ju inte så mycket man kan göra om man frågat runt redan, tycker det är lite konstigt bara att en katt dyker upp sådär, för den måste ju ha kommit från någon för det finns inga vildkatter i Sverige 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#6 haha det är lungt kan jag nästan hålla med om. Men som sagt dåligt ljus men man måsta ju ta chansen när han faktiskt var ute
Jo, förmodligen någon stallkatt i någon by som haft kattungar ute eller något. Han har varit hos oss i kanske 1 år snart och verkar inte ha haft någon männskilg kontakt som sagt. I början såg man honom inte, mer än ev en grå skugga som försvann i ett svep. Med tiden började vi se honom slinka förbi. Nu för någon månadsen har han för första gången börjat studera oss på håll. Och sakta men säkert kommer han närmare. Lägger man fram mat och sitter blick stilla utan att titta på honom kommer han fram efter några minuter. Men det måste vara minst 1 m mellan oss. Och det måste vara jag eller Faster och då har vi suttit många timmar med mat långt borta och bara väntat. När han kom hade han tovig päls och var mkt mager. Så han börjar äntligen se ut som en katt igen.
Vildkatter och vildkatter^^ finns väl inte "riktigt" vildkatter men vet om många som "strykerrunt" som så kallade vildkatter. Födda ute utan männsklig kontakt. Smyger sedan mellan gårdarna.
Har haft liknande "inkräktare" tidigare både i detta stall och hemma i norrland.
#7 Kul att han börjar ta kontakt och våga sig närmare! Jag hade också "vildkatter" i ett stall, flera var uppfödda i stallet utan att man visste om det och sen blev de förvildade av det men allt eftersom vågade de sig fram och äta fast man satt i sadelkammaren, klappa dem kunde jag aldrig förutom en av katterna och bara när hans mamma var med, sen när hon dog så fick jag inte komma nära igen :/
Hoppas katten kommer ut mer i ljuset nästa gång så det blir bättre bilder ;) Kvalitetsmässigt iaf för jag tycker att de var riktigt bra annars!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#8 det är lite trist, tror inte vi kommer få röra honom häller men det är ju kul att han vågar sig fram i allafall. Jag jobbar hårt på detta hur jag ska få fram honom. Detta var första gången jag lyckades lura honom ens utan för en dörr. annars gömmer han sig alltid på hölogen. Så med tiden kanske man kan få ut honom och på sikt även i dagsljus
lurade honom med mat på dessa bilder men det var ju med mkt om och men
Tack igen
Detta är ungefär det bästa jag fått på honom tidigare:/ (också uppljusad efter åt.)

#10 som sagt vet hur det ligger till med vildkatter i sverige. Men stallkatter eller vad som, som får kattungar ute och växer upp utan kontakt med människor och sedan vandrar, brukar jag kalla vildkatt för att det är enkelt.
tack.
Fina bilder! Som sagt är det så man säger, Vildkatt, men man menar såklart förvildad katt.

#12 Tack, Ja precis och varför tråden fick heta vildkatten är just för att det mer eller mindre är hans namn. I stallet finns 3 katter Duttan, Beritt och vildkatten:)