Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettkritik-medel
Läst 685 ggr
Mkarlsson
0

(M) Kritik på närbilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill ha ganska hård kritik på dessa bilder, kanske blir för många nu men ni behöver ju inte kommentera alla om ni inte orkar Glad 

Togs i sommras med Nikon D40, vanligt 18-55 mm obejktiv (dock inte med inbyggd "motor", sköter fokuseringen manuellt). Jag har lagt på skärpa och beskurit bilderna efteråt =)

Mkarlsson
0

bild 2

Mkarlsson
0

bild 3

Mkarlsson
0

bild 4

Mkarlsson
0

bild 5

Så varsågoda att börja kommentera :)

Mkarlsson
0

putt :)

Mari
0

Tänkte bara tips om våra regler för kritiktrådarna, där vi hänvisar att man lägger upp max tre (3) bilder för att vi alla ska orka kolla ordentligt och ge bra kritik.

Nu till själva bilderna, jag har kollat på dem alla och jag tycker du är riktigt bra på detta! Bra och spännande vinklar och skärpan sitter precis där den passar bäst.
Har du redigerat bilderna något? Annars kan jag tips om att göra lite vinjettering eller mörka ner bakgrunden något på bilderna så blir det mildare för ögonen när man tittar och insekten får ännu mer fokus på sig

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mkarlsson
0

6# Tack för länkningen, var inte riktigt säker på vilka regler som gäller :)

Ang. bilderna, jag har beskärt dem, lagt på lite skärpa och jag har för mig att jag även höjde kontrasten något. Ska prova lägga på vinjett någon dag när jag har tid, Glad

Metinia
0

Grymt fina bilder! Har inte så mycket att anmärka på så att det blir lite samlad kritik (det är trots allt aningen många bilder, men det är okej):

Jättefin skärpa! Kanske att du har lagt på aningen mycket skärpa ibland, men ändå inte så mycket att det börjar bli pixligt/fejkat. Härligt ljus och otroligt snygga färger - jag verkligen älskar färgerna! Riktigt fina kompositioner! Du är duktig på att fånga insekterna, jag misstänker att det krävts en del tålamod? Verkligen riktigt fina bilder, toppenbra!

Får jag fråga vad du har använt för utrustning?

HellviHumle
0

Fina bilder överlag. Bra skärpa och fina färger.
Är det något jag kan störa mig på så är det de bilder där man ser insekten bakifrån. Men jag vet att det inte är lätt att ta dem framifrån.

HH

Mkarlsson
0

8#haha jag väntade på att någon skulle kommentera skärpan ^^ Har en ovana att lägga på lite för mycket skärpa ibland :P
Jag fotade med min Nikon D40 med 18-55 mm objektiv (manuell fokus) :)

9# okej, tack :)