Tips på motiv och vinklar
Vi har fått en uppgift i skolan (bilden) att vi ska ta 3 bilder på samma motiv i tre olika vinklar. Det ska vara en sak/djur eller något annat som berör en.
Vet ju att ni inte kan veta vad som berör mig och så men ni kanske kan komma med förslag ändå :)
Sen är det ju då vinklar, vet inte vilka vinklar man ska välja.. tycker ni kan komma med lite tips :)
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Svårt att komma med förslag när jag inte riktigt vet vad ni pratat om/hur ni pratat om det, men gissar att ni haft lite olika lektioner där läraren tagit upp lite olika om det.
Genom att ändra vinkel kan man helt ändra innebörden av bilden, men man kan också visa mer eller mindre av motivet.
Har för tillfället inga bra exempel att visa, men om det är ett djur så kanske en närbild, en profilbild och en "miljöbild" (där man får med miljön runt motivet, motivet i dess rätta miljö…).
mvh Martin
Hon har mest pratat om att man ska prova olika vinklar och perspektiv (?) och pröva sig fram. Sen missade jag en lektion så jag vet inte riktigt vad de pratade om då, men ska se om jag kan få reda på det.
Tack för tipsen, kanske något som är värt att prova 
Medarbetare på Djurfoto
Har nu kollat igenom några av mina bilder från idag, var ute vid Skabersjö/Svedala och fotograferade lite. I det här perspektivet/vinkeln så ser det ut som att rådjuret är på språng i vildmarken, över en mark med snö på. Jag står på knä, med snö till midjan i ett dike och den har ännu inte upptäckt mig. Inget på bilden skvallrar om att vi är "mitt i civilisationen".
mvh Martin
Här är rådjuret cirka 50 meter längre fram än på det förra fotot (som är beskurit och fotograferat på 300mm). Det är fotograferat på 260mm och inte beskurit. Här har rådjuret förövrigt antagligen hört mig (slutarljudet med flera foton på följd). Det springer också mot ett "stup" som slutar ut mot en väg, så kan vara därför som det stannar upp och funderar också…
Dessutom ser vi, att vi är ganska nära bebyggelse (en större herrgård).
mvh Martin
Här är ett foto på 90mm. Fotograferat ca 4-5 minuter innan första fotot i den här tråden. På de två ovanstående fotona har jag flyttat mig så att jag står i diket intill viltstaketet och det är ett av de två första rådjuren som jag har fotograferat när de kommer mot mig. Genom att läsa naturen och var de var på väg så kunde jag flytta mig och få rådjursbilder utan motorvägen (E65) och bilarna som susade förbi i 100+ km/h och också komma närmre dem.
mvh Martin
Tack så mycket :)
Precis såhär tror jag att hon hade tänkt att vi skulle göra,
fota och beskriva. Tack, nu fick jag lite mer att tänka på 
Medarbetare på Djurfoto
Vinklar kan ju även handla om hur man framhäver ett huvudmotiv. T.ex. ur grodperspektiv (underifrån) så ser motivet stort ut och ovanifrån ser det litet ut (fågelperspektiv). Det finns mycket man kan leka med på så sätt.
Men även känslor i bilden kan förändras genom olika vinklar, en modell kan se självsäker och stark ut ifrån ett håll, men melankolisk och sorgsen ifrån ett annat - även med samma pose.
Testa dig fram och så får du se helt enkelt. Det är riktigt roligt att jobba med vinklar! :)
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Tack! :)
ska bara hitta något jag kan fota så ska jag leka lite med vinkar och sånt, funderar på ett djur. Det är typ den enda som "berör" mig.
Medarbetare på Djurfoto
#8: Jag hade nog hellre valt något annat för det är svårt att få djur att stå stilla och jag skulle tro att uppgiften är lättare att genomföra med ett stillastående motiv. Men låt inte mig hindra dig, vill du ha ett djur som motiv så kör på! 
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Jo, det är ju sant.
Men vad skulle man kunna ta kort på då som är stillastående då? 
Medarbetare på Djurfoto
#10: Blommor? Människor? Någon fin skulptur/prynadssak? Vad som helst helt enkelt!
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Jo, något som berör/betyder något för mig.. hum.. blir svårt detta :P
Medarbetare på Djurfoto
#12 Det måste ju finnas mycket som berör dig. Någon kompis, familjemedlem, djur, någon fin sak som du har där hemma osv. Bara att försöka vara kreativ :D
mvh Martin
jo, sant.
Får se vad jag kan hitta :D
Medarbetare på Djurfoto
Har funderat lite,, och vill faktiskt fota min mobil 8D
Men tycker det är tråkigt att bara sätta den på ett bord och så,,
har ni några tips på vad man skulle kunna tex, lägga mobilen i eller kanske någon snygg bakgrund eller något.
kom med allt ni kommer på! :'D
Medarbetare på Djurfoto
snyggt :)
Tyå något sånt vill jag göra, men har typ inget :o
Medarbetare på Djurfoto
#17 Vad är det du inte har?
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
saker att lägga runt och så som du ha gjort ;)
Medarbetare på Djurfoto
#19 Du kan ta vad som helst. Jag tog bara det som låg på bordet.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
men jag har ju inget.
Medarbetare på Djurfoto
#21 Klipp konfetti av olika färgade papper och lägg runt mobilen.
Håll i mobilen med handen mot någon fin bakgrund (en blå himmel kanske?)
Stoppa mobilen i byxfickan och ring till den så den lyser genom tyget.
Stoppa mobilen i byxfickan så den sticker upp litegranna
Finns massor med idéer man kan använda sig av. Testa att googla på mobiltelefon eller liknande för att hitta inspiration.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
tack :D
Ska se vad jag kan hitta :)
Medarbetare på Djurfoto
#23 Eller om ni har tulpaner hemma som börjar bli dåliga - ta bladen (de färgade som är blomman) och lägg runt mobilen lite snyggt :-)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
såg fula tulpaner igår, ska se om dom finns kvar och fråga om mamma ska slänga dom (y)
Medarbetare på Djurfoto
Tulpanerna var slängda.
Men tog lite mynt istället.
blev inte jätte bra men ah.
Sen så tyckte mamma att jag skulle fotografera
ljus ist, och jag sa ju inte nej.
Jag tänkte bara se om det blev bra,
och själv tycker jag faktiskt att det blev helt okej.
Så, funderar på att använda dom bilderna ist :)
Men jag vet dock inte vilka bilder jag ska ha,
fick ju många bra.
Så tycker ni ska hjälpa mig :'D
Laddar upp några bilder, så tycket jag att ni ska
säga vilka ni tycker ;)
Medarbetare på Djurfoto
Jag skulle faktiskt inte ta någon av de bilderna utan fota igen och försöka få skärpa på motivet, nu är det ingen skärpa alls och jag kan egentligen inte se att det är ett ljus heller.
Ett tips är att fota rakt underifrån istället för snett som du gjort nu, det är ett häftigt mönster där under som jag är säker på skulle bli riktigt bra om du fotograferar rakt underifrån och satsar på att få skärpa på det hela.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
okej, då blir det otroligt jobbigt kan jag säga,
om jag inte "glömmer" att ta med mig bilderna/datorn
till skolan 
Medarbetare på Djurfoto
första bilden nr 1 skulle jag ha valt av dessa
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
okeej :)