Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettövrigt
Läst 342 ggr
Moalinn
0

Att kritisera en bild

Jag får många frågor från komisar och annat vad jag tycker om bilden osv..
Jag vet inte riktigt hur jag ska svara för jag vet inte riktigt vad man ska kolla på.

kanske någon som skulle kunna berätta för mig vad man ska kolla på osv…? =)
Jag är ju ganska "nybörjare" själv med det här med fotografering och så så jag vet ju inte jätte mycket,, men kan ju en hel del.

tack i förhand :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

kanske la in den i fel grupp :P

Medarbetare på Djurfoto

Mari
0

Man kan tex gör såhär:

Vad är det i bilden som gör den bra?

Vad är det i bilden som gör den dålig?

Sen tycker jag även att om man kan ska skriva/berätta (om det var något som var dåligt) vad man kan ha gjort för att få till bilden bättre.

Att kritisera en bild måste man göra själv, jag tror inte det finns någon slags mall man ska gå efter :) Gillar man det man ser så är ju bilden bra :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Moalinn
0

okej tack :)

Medarbetare på Djurfoto

Martin
0

Man kan som Stirrup skriver titta på vad som gör en bild bra eller dåligt. Jag brukar utgå från känslan när jag tittar på en bild. Blir jag intresserad? Blir jag nyfiken? I så fall - varför?

Skärpa osv är såklart saker man tittar på också (jag i alla fall) - sen så behöver det inte alltid vara skarpt. Kan vara lika bra med stor rörelseoskärpa. Allt beror på motivet.

I min värld går det inte att lära ut "vad krävs för en bra bild". Man brukar prata om att huvudmotivet är i gyllene snittet osv, men regler är även till för att brytas. Sen fungerar förvisso människor så att vi automatiskt fastnar för vissa saker. Är huvudobjektet något litet bör man t.ex. kanske undvika stora andra saker i bilden som drar fokus till sig osv.

Svårt att svara på, men hoppas du blev lite klokare på hur jag ser det. Annars får du fråga igen :)

mvh Martin

Moalinn
0

tack, klokare blev jag allt Cool

Medarbetare på Djurfoto

KickanW
0

Mitt bästa tips är att läsa kritiktrådarna här, där ser du ju hur folk gör :)

Moalinn
0

Okaaj;D

Medarbetare på Djurfoto