Dina motiv?
Hur hittar du dina motiv? Då menar jag vilda djur i naturen. Råkar du bara stöta på några hjortar eller sitter ni och väntar på att djuren ska visa sig?
Nu i vinter har huset varit mitt bästa gömsle, eftersom jag matar rådjuren med hö och hackade äpplen utanför fönstret. Gradvis har de blivit alltmer orädda. I november började de komma på nätterna, efter jul kom de fram alltmer i dagsljus och så småningom har de alltmer vant sig vid att jag försiktigt öppnar fönstret och knäpper den ena bilden efter den andra. Helt fantastiskt! Möjligen blir man lite passiviserad, jag är ganska sällan är ute i skogen och letar motiv nu. 
Annars brukar jag vara ute och smyga under tidiga mornar och sena kvällar där jag vet att djuren håller till. Gömslen använder jag inte, men sitter ofta och väntar bakom några lämpliga buskar som fyller samma funktion. En tyst, kamouflagefärgad jägarjacka är perfekt även för kamerajakt. Är man ute ofta, lär man sig snart var djuren brukar uppehålla sig och kan återvända till samma plats. Men man måste visa hänsyn, inte sätta sig för nära ett bo eller klampa fram till små ungar! Och man ska inte ge upp. De första gångerna man är ute ser man kanske inga djur alls, men är man tillräckligt envis lyckas man förr eller senare.
Olle
Tack Olle, bra tips! Kul att höra om dina rådjur också!
Dels kan jag mina marker ganska bra. Vill jag ha fasaner på bild vet jag att Fårabäcksvägen intill E65 utanför Malmö ofta huserar ett 10-tal fasaner. Rådjur hittar jag ofta om jag fortsätter från Fårabäcksvägen ut mot Skabersjö, Lund osv. Från vägen då. Visserligen innebär det att jag också vet var jag enklast sätter mig och väntar - även om det inte är en garanti att sitta och vänta. Större chans att hitta om man kör omkring - fast också svårare att komma nära och få bra vinklar / kompositioner.
För rovfåglar / udda fåglar kollar jag ofta på Artportalen/Dagens Fågel. Där kan man välja dagar och även landskap så ser man vilka fågelarter som fågelskådare har rapporterat in. Ibland bilder på dem också. Bland annat har det under några månader nu funnits en Stäppörn vid Skabersjö utanför Malmö, dock har jag tyvärr inte lyckats få korn på den.
Att röra sig i naturen innebär att man kan få se oväntade saker och också komma nära, men samtidigt hör djuren oftast oss innan vi hör dem så då ser vi dem kanske inte så ofta. Att sätta sig på "vak" vid ett ställe där man vet att de brukar hålla till är nog bättre. Finns olika gömsle man kan använda sig av också. Finns även lockpipor som t.ex. jägare använder. Har funderat på ett rävprojekt till sommaren där jag funderar på att använda det för att locka in räv.
Bilden på det här rådjuret tog jag när jag på ca 400 meters avstånd såg ett 20-tal rådjur, och de var på väg mot mitt håll där jag kom körande. 100 meter längre fram så var det en stor backe, ca 20 meter hög och om inte 90 grader så bra nära i alla fall. Desstuom ett viltstängsel längs en motorväg så jag visste att de inte skulle kunna fortsätta i den riktningen de var på väg. Ställde bilen utanför synhåll från dem, tog kameran och smög upp mot backkrönet och gick ner på knä i ett par dm snö och satte mig där och såg två rådjur komma travande mot mig. Vinden dessutom gynsamt mot mig så de fick ingen chans att se/lukta/höra mig förrän de var riktigt nära.
mvh Martin
#3 & #4 Bra tips från dig också! Mycket användbart då jag förhoppnningsvis snart ska ta mig ut i naturen och fota lite vilt, istället för bara zoo djur. Dessutom ska jag säga att bilderna är underbara , speciellt för att vara tagna under sådana omständigheter.
Jag har inte fått särskilt många bilder eftersom jag inte har kameran när jag vill ha den alltid
Men om jag fotar vilda djur är det rådjur, vi har 5 styckna utanför oss som är helt oräda, jag skulle nog kunna klappa om jag vågade:P
Men har man med sej kameran då blir det bra bilder, men har glömmt var jag har dom bilderna:/
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus