Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotoutrustning
Läst 855 ggr
Anfa
0

Alla dessa objektiv...

Hej igen Glad

Som en del kanske vet så sparar jag till en systemkamera, men har ingen ännu. Däremot skulle jag vilja lära mig lite om objektiv :) Vad betyder alla dessa siffror och bokstäver? Finns detnågon enkel förklaring? ;]

Martin
0

På Foto.Ifokus.se finns det en liten objektivordlista.

Den kanske kan vara en bra start? Fråga om det är något speciellt du undrar - enklare att svara på en specifik frågeställning än "allmänt".

mvh Martin

Martin
0

Tillägg. Ofta finns det lite olika siffror osv också, utöver bokstavsförkortningar.

Tex 18-55 f3.5-5.6 osv.

18-55 är brännvidden, från 18 mm till 55 mm.

f3.5 - f5.6 är bländaren, vid 18 mm är minsta största bländaren 3.5 och vid 55 mm är den 5.6. Siffrorna här bara ett exempel.

mvh Martin

Anfa
0

Suveränt, ska kika Glad

Ska sen försöka samla ihop allting jag inte fattar, är helt och hållet nybörjare på det här med foto ;) Men det ska bli kul att börja! Tack för hjälpen av ordlistan förresten :D

Anfa
0

Har en del ord här som jag skulle vilja ha översättning på, det är troligen självklart för er som kan det, men man ska väl lära sig någon gång ;)

* Autofokus

*sensor

Det kommer nog mer sen, måste läsa på lite mer bara Flört

Martin
0

Autofokus innebär helt enkelt att objektivet försöker beräkna avståndet och ställer in skärpan automatiskt. Alternativet är att man gör det manuellt genom att oftast snurra på en ring på objektivet. Vid makrofotografering brukar de flesta själv vilja manuellt fokusera för att få fokus precis där de vill medan om man fotograferar något snabbt (t.ex. flygande fågel eller 100-meterslöpare) vill man oftast att objektivet autofokuserar. Många objektiv har ett reglage för att välja manuellt- eller autofokus. Läs mer på Kameraväskan om Autfokus.

Sensor är det som gör att bilden skapas (enkelt uttryckt), det är där ljuset samlas och bilden "blir till". Den är större på systemkameror är på kompaktkameror och därför blir bildkvaliteten också bättre på systemkameror.

Kameraväskan finns en bra nybörjarguide som tar upp mycket nyttigt, titta gärna in där och gå igenom den. Gratis och grundläggande bra info.

mvh Martin

Anfa
0

Tack så mycket :D Perfekt, tack för all hjälp! Skrattande