Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettkritik-hård
Läst 549 ggr
HellviHumle
0

(H)Kritik - Humla

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det "klagades" på för lite insektsbilder. Lägger in en då.

Kör hårt!

HH

OlleA
0

En riktigt fin bild! Fin färg och skärpa på humlan, som dessutom är bra placerad i bilden. Möjligen stör grässtråna framför blomman lite, och den lite röriga bakgrunden.

Olle

HellviHumle
0

Tackar!

Du kan nog ha rätt angående gräset. Det är lite vårt att styra humlor så valet är ganska enkelt. Man får ta dem där de kommer.Glad

HH

Metinia
0

Hård kritik var det alltså…

Bra fångat, humlan är snyggt i luften och den är skarp. Dock ser hela bilden lite konstigt skarp ut på något sätt, skärpan ser konstgjord och ganska ful ut. Bra komposition och bra vinkel. Bakgrunden känns lite rörig tycker jag, men ändå helt okej.

Det är något med färgerna som jag inte riktigt gillar, jag tycker inte om den riktigt starka orange färgen som humlan har i kontrast med den rosa blomman, passar inte alls i mina ögon. Det kan vara svårt att påverka, å andra sidan så kan man om man i skicklig på bildredigering byta färg på t.ex. blomman eller kanske bara tona ner färgerna en aningen.

På det stora hela en okej bild, dock ganska långt ifrån en wow-bild.

Deklol
0

håller med #3 om skärpan och bakgrunden, men inte alls om färgerna. Tycker det är väldigt fräckt att de skär sig, detta eftersom båda inte är manipulerade (?) och förmodligen fångade i det vilda. Detta är naturligt och sånt gillar vi!
Vinkeln e lite "njaa", men med tanke på att man vid såna här foton inte har särskilt lång tid att förbereda sig så är det inte mycket att göra åt.
Gillar att snabeln hänger ut :)

HellviHumle
0

#3 Jag skulle inte komma på idéen att ändra färger. Det är så det ser ut i naturen.Plistern har den färgen och humlan likaså. Kanske skulle man minska färgmättnaden?

Bakgrunden är rörig men det är, tyvärr, knappast nå't man kan välja själv. Det är svårt att veta var flyfäna tänker landa.Glad

Skärpan är bättrad ett snäpp efter förminskningen.

#4 Japp, tagen i vår "vilda natur".

Tack för kommentarerna.

HH

HellviHumle
0

#4 Vad hade varit bra vinkel, tycker du?

HH

HellviHumle
0

Lite data om bilden: 1/1600 s, ISO 400, 50 mm makro sedan analogtiden. Bländare okänd

HH

HellviHumle
0

Hmnm, var nog vårdslös med sanningen om skärpan. Kollade lite och jag har nog tagit i med två snäpp.

HH

Metinia
0

#8: Hur definierar du ett "snäpp"? Hur har du skärpt upp bilden (med vilken funktion)?

HellviHumle
0

Brukar använda IrfanView. Klickat på Skärpa två gånger. Vanligen gör jag det bara en gång för att få det där sista.

HH

Deklol
0

#6 bakgrunden kunde gjort sig roligare om man inte såg den uppifrån och ner. en blå himmel istället för klyddigt gräs hade varit pricken över iet :) men som ovan nämnt, jättesvårt med såna här bilder.

HellviHumle
0

#11 Haha, för att få blå himmel bakom hade jag fått gräva ett skyttevärn först.Skrattande Speciellt som det är en beväxt jordhög bakom. Men jag håller gärna med dig.

Bilden kom närmast till för att jag ville fånga flygande insekter på bild.

HH

Deklol
0

eller kunde du lagt dig ner och tagit bild underifrån :) det gör jag väldigt ofta när jag fotar insekter.
Men om du tycker skyttevärn e enklare så kör på det ;)