(H)Kritik - Svartmes
Till att börja med, vill du ha hård, mellan eller lätt kritik? 
Jag vill ha hård kritik på min bild
Jag flyttade ditt inlägg till rätt grupp samt även fixade rubriken så den stämmer in med gruppen.
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Synd att du inte fått den där klara skärpan på fågeln, annars hade detta vart en kanonbild! Men den är inte dålig för det, jag gillar den men skulle ha ändrat på följande saker:
Att inte ha fågeln mitt i bilden, utan mer till vänster så den har mkt luft att flyga mot, känns lite som att den kommer krasha mot kanten nu i denna höga fart 
Bilden känns också väldigt fyrkantig, har du beskurit den så?
Annars tycker jag att du har lyckats bra, färgerna är fina, bakgrunden bra och jag älskar fartränderna som har blivit bakom fågeln, det är kanske snö?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Synd på skärpan, men fortfarande mycket bättre än vad jag lyckats fånga, hehe.
Bra bild.
Klassisk.
Kanske skulle vilja klippa bilden lite så att fågeln hade mer luft framför sig, än bakom.
Skulle ge en kanon på-väg-känsla i bilden!
Över lag, en bra bild!
Ingela, vad roligt att hitta dig här! Jag håller med om att fågeln är bättre placerad i sista bilden. Möjligen kunde du lämnat lite mer utrymme i nederkanten, så att nöten hade kommit med.
Olle
Ja nu blev placeringen mycket bättre men jag gillade själva omgivningen, den gjorde så att man inte brydde sig så mkt om att skärpan inte var helt perfekt, nu med denna beskärning där man i princip bara ser frågeln så tycker jag att bilden blev väldigt mycket sämre även om placeringen är bättre
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Hej Olle. Det är tack vare dig som jag hittade hit.
#10 Det blev mycket bra!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Tack!
Ja, där satt den! Jättefint! 
Olle
Jag tycker liksom de andra att den senaste versionen är klart bäst komponerat. Det är bra fartkänsla i bilden, vingarna med lagom rörelseoskärpa och frö/snö eller vad det är som "stänker" efter fötterna. Påpassligt också när den passerar stubben.
Men - bilden är inte riktigt skarp. Samtidigt är den för skarp för att det i mitt tycke skall fungera som "oskarp" bild - för det finns många kalasbilder på djur eller annat i rörelse där motivet är härligt abstrakt men man ser ändå vad det är. Här hamnar du - i mitt tycke - lite mitt imellan. Du säger själv att det skärpan kan du inte göra något åt och att det inte är lätt att fotografera flygande fågel - och det är jag den första att instämma i då jag sysslar en del med det! Men det är ju trots allt fotografen som bestämmer var skärpan skall vara / ställer in skärpan. Ser att du använt manuella inställningar på ett Tamron 90mm Macroobjektiv när du fotograferat fågeln. Du har använt en rätt stor bländare (f5) och 1/1250s slutartid. Med en mindre bländare är det större chans att du fått mer skärpa över hela fågeln, och kanske hade du kunnat ha ännu kortare slutartid?
Du har fått ett fint blänk i ögat på mesen så du är helt klart på rätt väg - det är bara att försöka igen. Egen erfarenhet säger också att 90mm är ganska kort för att komma nära småfågel men här har dy lyckats bra med det också - så du har alla förutsättningar att lyckas bra. Men som sagt, skärpan vill jag nog påstå att fotografen kan fixa, även om motivet rör sig.
Välkommen hit skall du förresten också vara - vi behöver fler fotografer här och vi får tacka Olle som har tipsat om sajten om jag förstått det rätt.
mvh Martin
Tack ska du ha. Jag har ganska nyligen skaffat systemkamera samt makroobjektivet och det är det enda jag har än så länge. Så samtidigt som jag lär mig kameran så jagar jag en riktigt bra bild på flygande fåglar. Jag lockar med jordnötter, så att dom inte flyger så långt bort och sen prövar jag olika inställningar. Jag ska tänka på vad du skrivit nästa gång jag fotar. Och det blir nog imorgon, för det är så jättekul.
mvh Ingela