Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotoutrustning
Läst 467 ggr
dirdib
0

Olympus e420 - bra skärpa?

Hej!

Jag märkte igår att min olympus e420 med 42-150mm hade problem med skärpa när hundar var lite längre bort. Vad kan det bero på?

Och sen vilken har ni ställt in när ni fotar hundar eller andra djur i rörelse? Af-s eller af-c?

Tack för hjälpen!

Mari
0

Jag har aldrig fotat eller läst något om en olympus så jag kan nog tyvärr inte svara på detta.
När hundarna är längre bort, zoomar du in då? Isåfall kan det bero på att du har full utzoomning vilket kan ge sämre skärpa på de flesta objektiv då det ofta blir andra slutartider och bländare som då reagerar på ostadig hand/blåst osv.

Af-s? Af-c? Skäms Vad är det? Inställningar för något speciellt? Jag brukar köra manuellt om inte P fungerar som jag tänkt mig Glad

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

dirdib
0

Jag zoomar in men inte fullt utan så pass mycket som behövs i den stunden.

af-s och af-c (och af-m och af-c+m af-s+m) är inställningar till af i kameran.

Vanliga inställningar ställer jag in själv på M ;)

dirdib
0

Vad jag kunde hitta på nätet så heter det

"Enbilds AF (a-af), kontinuerlig AF (c-af) och manuell (m-af) skärpeinställning plus S-AF+MF och C-AF+MF"

Mari
0

Där ser man :-) Jag har ingen aning om vad jag har, antagligen standardinställningar för jag har nog inte rört eller ens hittat den funktionen :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

dirdib
0

Jag vet inte om canon har sådana att välja. Vi har också en canon 40d (min mans kamera) samt olympus e420 (min :) )

Jag försökte med s-af samt c-af just nu hemma och det verkade bara bättre med s-af men det som jag kan läsa på manual på mitt språk passar bättre s-af till orörda saker eller djur… hmm vet inte vad ska jag välja :( då dem flesta bilder tar vi i rörelse - hundar som springer snabbt :D

Mari
0

#5 Du får testa dig fram till vilken som fungerar bäst?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se