Objektiv för porträtt
Hejsan!
Är lite sugen på att köpa mig ett nyt objektiv till min Canon Eos 400D, men det är så svårt att veta vad man ska köpa :s
Vill ha ett som passar till porträtt fotografering, både människor och djur, och det ska helst ligga på under 2000 spänn.
Har ni några förslag? :)
Ett 50 f/1.8 mm?
Jag äger ett sådant och det är helt pefekt för porträttfotografering! 
Tack för svar! Jag har faktiskt redan fått tips om just det objektivet, så det verkar bra :)
Det är ett grymt bra objektiv som kostar bara dryga tusenlappen, satsa på det! Jag har det själv och är toppennöjd, det levererar riktigt bra bilder.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
#4, låter super! :D
#1 Kan du inte lägga upp någon bild du har tagit med det objektivet? Lika du Metinia?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#6: Haha, såklart jag kan, :D.
Dock har jag tyvärr inte så många djurbilder tagna med objektivet så det får bli en annan bild. Säg till om du vill se fler bilder som jag tagit med det här objektivet.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
#7 Vackert! Jag vill gärna se om du har någon bild där man är rätt nära, så man får en uppfattning om hur nära man kan gå :-)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#8: Man kommer inte särskilt nära, tror att närgränsen ligger på ca en halvmeter, vilket inte är jättebra. Men det är trots allt inget macro-objektiv… Men eftersom du efterfrågar det ändå så kommer här en bild på en blomma, knappt beskuren, endast förminskad (en utav de första bilderna jag tog med objektivet).
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
#9 Jag misstänkte att närgränsen var lång men det ser ju ut att bli bra bilder ändå om man vill försöka på lite fuskmacro :-)
Jag tror faktistk jag ska beställ ett sådant nästa månad
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#10: Fast har inte du redan ett fast 50mm:s-objektiv? Eller misstar jag mig?
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
#11 Jo men det har precis gått sönder
och var dessutom ett macro som jag inte var helt nöjd med ang autofokusen, det är det objektivet jag precis skrivit en recension om här på djurfoto
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#12: Aha okej, nu är jag med. I alla fall jag kan verkligen rekommendera det här objektivet, helt klart värt pengarna! (Seriöst, en tusenlapp för ett toppenobjektiv är löjligt billigt!!)
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Superfina bilder du tagit! :) Ser gärna fler exempel om du orkar visa? ^^
#14: Vad är det för sorts bilder du vill att jag ska visa? Lite blandat, eller något specifikt?
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
#15, Porträttbilder (djur eller människor spelar inte så stor roll), gärna ganska nära :) Alltså inte helbild, kanske mer halvbild.
Här kommer en annan bild jag tagit med objektivet. Ska se om jag hittar fler.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Här kommer ännu lite fler som jag hittade, :)
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Nu tror jag det räcker, hoppas du gillar bilderna. Men tänk på att bilderna egentligen speglar mig som fotograf mer än objektivets alla möjligheter och egenskaper. Men jag kan bara tillägga att det är ett mycket trevligt objektiv som jag är väldigt nöjd med, :)
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
#21, Väldigt fina bilder! Självklart förstår jag det ^^ Det låter underbart! Nu gäller det bara att börja spara.. ;) Trots att det är ett väldigt blilligt objektiv, men jag är pank (a)