Nikon D80?
Hejsan :)
Är otrologt sugen på att skaffa mig en systemkamera! Jag vill ha en Nikon, och har hört att Nikon D3000 är en bra nybörjarkamera, men jag känner att jag vill ha en riktigt bra kamera direkt, när jag ändå ska köpa en, och jag funderar på en Nikon D80.
Så nu vill jag ha lite hjälp! Fördelar, nackdelar med Nikon D80? Bra kamera? Avancerad? TELL ME :)
Kanske ska tillägga att jag är nybörjare på det här med foto, men som sagt så vill jag ändå ha en riktigt bra kamera direkt, så är en Nikon D80 bra?
[Nu hoppas jag inte att det låter som om jag klankar ner på nikon D3000, jag har bara läst på en beskrivning. Men den kanske är bättre? Berätta :]
Mvh. Fanny

Jag har själv en Nikon D80 (som jag delar med min pappa). Jag skulle inte beskriva den som avancerad. Den tar jättebra bilder, men har på senare tid märkt att ljuset spelar väldigt stor roll i hur skarpa bilderna blir. Det är som att det bara är en sorts ljus som gör att bilderna blir som bäst. Kanske bara inbillar mig…
Hur som helst så skulle jag absolut rekommendera den. Kostar nog runt 10 000 kr. Ganska massiv och tung, men jag tycker att det är lite charmigt… 
Okej, det kan ju vara bra att ha i bakhuvudet medans man letar iaf :)
Men det finns väl nästan bara D90 nu, ialla fall på nätet?
Och tyngden, är det någon skillnad mot t ex. D60?
Tack för svaret 
#1 Fotografi betyder "måla med ljus" och ljuset är det viktigaste med fotografin.
Jag har en Nikon D80 - kunde inte vart nöjdare! Rekommenderas verkligen, perfekt både till nybörjare och avancerade hobbyanvändare - en kamera man verkligen kan växa med!
Det är stor skillnad mellan D80 och tex. D60 eller D3000 - både vad gäller grepp och tyngd. Personligen tycker jag bara tyngden är positiv då det blir stadigare. Och greppet är tusen gånger bättre än nybörjarmodellerna ;)
Johanna - Instagram
Ni har gjort mig riktigt sugen
Men går det över huvud taget att köpa nya längre?

#4 Jag har en Nikon D80 och är sjukt nöjd.
Sen beror det ju helt på vad man väljer för objektiv osv, men som grund tycker jag att D80n är riktigt bra.
D80 finns nog inte att köpa längre, D90n kom ju efteråt och då försvann D80n.
~Quila Roze~
Okej, den största skillnaden med D90:n är väl egentligen att det går filma?? 
Då blir det nog att satsa på en D90 :)
Tack för all hjälp, vi får se om jag börjar hänga här på djurfoto.ifokus lite 

#3 Jo, jag vet att ljuset alltid spelar stor roll, men i detta fallet så känns det som att bilderna blir suddiga eller oskarpa om det inte är en speciell sorts ljus.

#12 Ljuset och skärpan handlar inte bara om kameran utan om objektivet med som har en stor roll i fotograferandet. I det vädret som du visar i din bild behövs det ett ljusstarkt objektiv för att få riktig knivskärpa, vad använder du för objektiv?
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com

#13 Är inte så insatt i det här med objektiv, men det står "Nikon AF Nikkor". Det är ett slags "långzoom"-objektiv med motljusskydd (motljusskyddet heter HB-12). Kommer inte ihåg om jag använde motljusskyddet eller inte. Vet faktiskt inte vart man ser objektivets namn! 

#15 Om jag tittar rätt så är det lägsta 28 och det högsta 200. Märket är Nikon.

Okej, bländaren är inte så bra på det här (3,5-5,6 ju lägre tal dessto bättre). Om du har en stor bländare (litet tal) så får du in mycket ljus, liten bländare (högt tal) får du in mindre ljus. Detta gör att bilderna kan bli suddiga om du fotar när det är lite sämre ljus ute.
Fotar du i autolägena?
Johanna - Instagram

#19 Ja, det gör jag. Tack för tipsen förresten!
Vill ha min kamera NU!
Men det blir nog att spara ett ganska bra tag till…
Vad är detförresten för skillnad på nIKON dxxx och Nikon dxx(T ex. Nikon D3000 o Nikon d50)? Och Nikon D5000, vad motsvarar den för Nikon Dxx?
#22 Jag har ingen aning men det kanske står på nikons hemsida? Det brukar väl finnas produktbeskrivningar där som man kan använda för att jämföra produkter mot varandra?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#22 D40(x), 50, 60 samt D3000 och 5000 är det nog inte så stor skillnad på, förutom D5000 kanske. Ungefär samma prestanda och förutom lite nya och mer hajpade funktioner som live view och så så tror jag inte det skiljer sig så mycket på dem. Sen är det svårt att jämföra nya och gamla kameror, då de nya har nya funktioner osv. Nikon D5000 skulle kanske kunna jämföras med D70(s), D80 eller något mittemellan, men det är ändå inte helt rättvist.
Johanna - Instagram

# 1 D80 är en bra kamera, Jag försökt att ta en titt på dina inställningar på bilden som du lade in men Exifen var inte med.
Bilden som du visar är faktiskt inte så lätt at ta, om du har använt dig av autofokus så har kameran haft lite problem då dels det var svagt ljus och dels för att det snöade, med fokus problem som följd , sedan har du ju alltid en möjlighet att höja ISO för att få till en snabbare slutartid, (vilket jag inte tror var problemet i just denna bilden) sedan har vi det med ljusmätningen eftersom du har kört autoinställningar så misstänker jag att bilden ha blivit mörkare pga snön. man brukar få överexponera bilderna i snö med 1-2 steg .annars blir oftast objektet mörkt. men om du tittar noga på bilden så ser det ut som focus ligger på snöflingorna framför hästarna, så det är nog där ditt problem var, Om jag skulle fotografera i snöväder så skulle jag definitivt använda mig utav manuell fokus. Lite tips på vägen bara,