Nikon D80?
Hejsan :)
Är otrologt sugen på att skaffa mig en systemkamera! Jag vill ha en Nikon, och har hört att Nikon D3000 är en bra nybörjarkamera, men jag känner att jag vill ha en riktigt bra kamera direkt, när jag ändå ska köpa en, och jag funderar på en Nikon D80.
Så nu vill jag ha lite hjälp! Fördelar, nackdelar med Nikon D80? Bra kamera? Avancerad? TELL ME :)
Kanske ska tillägga att jag är nybörjare på det här med foto, men som sagt så vill jag ändå ha en riktigt bra kamera direkt, så är en Nikon D80 bra?
[Nu hoppas jag inte att det låter som om jag klankar ner på nikon D3000, jag har bara läst på en beskrivning. Men den kanske är bättre? Berätta :]
Mvh. Fanny

Jag har själv en Nikon D80 (som jag delar med min pappa). Jag skulle inte beskriva den som avancerad. Den tar jättebra bilder, men har på senare tid märkt att ljuset spelar väldigt stor roll i hur skarpa bilderna blir. Det är som att det bara är en sorts ljus som gör att bilderna blir som bäst. Kanske bara inbillar mig…
Hur som helst så skulle jag absolut rekommendera den. Kostar nog runt 10 000 kr. Ganska massiv och tung, men jag tycker att det är lite charmigt… 
Okej, det kan ju vara bra att ha i bakhuvudet medans man letar iaf :)
Men det finns väl nästan bara D90 nu, ialla fall på nätet?
Och tyngden, är det någon skillnad mot t ex. D60?
Tack för svaret 
#1 Fotografi betyder "måla med ljus" och ljuset är det viktigaste med fotografin.
Jag har en Nikon D80 - kunde inte vart nöjdare! Rekommenderas verkligen, perfekt både till nybörjare och avancerade hobbyanvändare - en kamera man verkligen kan växa med!
Det är stor skillnad mellan D80 och tex. D60 eller D3000 - både vad gäller grepp och tyngd. Personligen tycker jag bara tyngden är positiv då det blir stadigare. Och greppet är tusen gånger bättre än nybörjarmodellerna ;)
Johanna - Instagram
Ni har gjort mig riktigt sugen
Men går det över huvud taget att köpa nya längre?

#4 Jag har en Nikon D80 och är sjukt nöjd.