Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikett: fotografera-djur
Läst 2331 ggr
halloonsodaa
0

Hjälp med mörker+rörelse

Jag rider och vill fotografera mycket i ridhus men jag får aldrig till det bra, har en Nikon D3000 med ett vanligt 18-55mm objektiv. Tyvärr så har jag inte råd med ett nytt objektiv även om det är det som skulle behövas.

Jag har försökt att matcha slutartid med ISO osv men antingen blir dem korniga eller väldigt mörka eller suddiga, antingen eller.

Det har också varit bilder där jag fånger dammpartiklarna så det blir stora prickar ivägen.

Hur tycker ni att jag ska göra?

uffelarsen
0

Du kan ju försöka att ljusa upp bilderna lite i ett fotobeandlingsprogram.  du får nog räkna med både kornighet (högt iso) eller rörelseoskärpa jag tror inte heller att det räcker med att ställa in på så lågt bländartal som möjligt heller. Om du tycker att brännvidden är ok så hade jag försökt att låna något 50mm 1:8 eller ännu bättre ett 50mm 1:4. Allting beror på ljuset i hallen . Jag har varit runt lite i ridhallar och hockeyhallar och det är inte så lätt alla ggr.Om det är en häst i rörelse så kan du prova med att sätta upp kamerans ISO till ett värde som du tycker bruset är ok, sedan försöker du att ställa ner slutartiden steg efter steg  tills du får det bästa du kan i bild resultat. du måste försöka att "följa" med hästen i kameran i en svepande rörelse och ett mjukt avtryck . med lite övning så kan det faktisk bli ok bilder.  Prova sätt kameran i  "spotmätning"   sedan AFC  (continous focus) sätt in kameran i bildserieläge och när du har hästen i läge så tryck av en serie bilder i en följsam svepande rörelse. Hoppas att det hjälper dig något, och kom i håg övning ger färdighet!

halloonsodaa
0

Tack för tipsen:) Ska ta med kameran nästa gång och prova:D

Metinia
0

Även om man har en systemkamera så går det inte att trolla. Är det mörkt så blir bilderna antingen brusiga eller suddiga, det får man helt enkelt stå ut med om man inte har/vill köpa bättre och dyrare utrustning. Om du vill köpa ett objektiv som du faktiskt skulle kunna använda där inne och få bättre bilder men inte lägga ner hur mycket som helst så är ett 50mm f/1.8 ofta väldigt prisvärt och brukar ge bra kvalitet. Den har betydligt större bländare än ditt nuvarande så då kommer du nog få ganska mycket bättre resultat.

Annars så tycker jag att du ska testa #1s förslag. Men om du vill ha allra bäst bilder så tycker jag främst att du ska vänta på utesäsongen. Det är så jag själv gör, jag fotar nästan aldrig i ridhus då jag vet att jag inte kommer bli nöjd med resultatet så istället laddar jag upp före utesäsongen och kör stenhårt då, ;)

halloonsodaa
0

#3 Jo jag skulle vilja köpa ett nytt, bättre objektiv men tyvärr så har jag inga pengar till det. Jag får ju bara 1050 kr i månaden och det ska räcka till allt runt omkring men jag håller på att lägga undan pengar till ett objektiv och kommer att kolla på det du föreslog:D

Metinia
0

#4: Du kanske ska satsa på att skaffa ett jobb? T.ex. ett sommarjobb nu till sommaren? Jag är själv student och lever på samma budget som du så jag vet hur knappt med pengar det blir… ;)

halloonsodaa
0

#5 Jo jag har sökt massa, massa jobb nu och sen tar jag studenten så jag måste få ett fast jobb också men eftersom jag inte har så mycket erfarenhet känns det tungt-.- Tyvärr hinner jag inte jobb typ på kvällar efter skolan annars skulle jag självklart söka det också..

Mari
0

Kanske inte så kul men har du testat att använda blixt? Det kan hjälpa till att lätta upp lite även om det kan bli lite platt :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

halloonsodaa
0

#7 Ja jag har testat med blixt men det blir oftast inge bra heller:/ Det kanske är jag som gör fel helt enkelt, kanske ska läsa lite i instruktionsboken till kameran

Mari
0

#8 Hur blir det när du använder blixt? Kanske blixten inte räcker till? Du har ingen extern blixt du kan använda dig av?

Annars kan man ju fundera lite över hur ridhuset ser ut, är du där på förmiddagen/dagen då det är ljust kanske det går att få fint ljus genom eventuella fönster eller dörrar som kan stå öppna?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

halloonsodaa
0

#9 Det brukar bli rätt konstiga bilder,speciellt när det är skimmlar så brukar ljuset reflektera. Sen när jag använder blixt så fångar jag dammkorna i luften på bild så det blir stora fläckar. Nej jag har ingen extern blixt tyvärr:/

Det ridhuset vi brukar vara vid är dörren öppen när vi rider men oftast hinner vi inte till ridhuset innan det blir mörkt då vi inte har ridhus på gården

Mari
0

#10 Ah just ja det flyger ju ofta dammpartiklar i ridhus, det tänkte jag inte på. Har du en kamera som du kan fota RAW med? Isåfall har du mycket större möjligheter att redigera bilden efteråt med bättre resultat.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

halloonsodaa
0

#11 Jag vet inte riktigt om jag har det. Har en D3000 hemma. Jag kan kolla upp det

storost
0

Nikon D3000 har möjlighet med RAW.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.