Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettkritik-hård
Läst 1554 ggr
Juicy
0

(H) Kritik - Klättrande katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fotograferade min katt Prins idag och han klättrade snällt upp på en stolpe och poserade.

Önskar kritik på dessa två bilder.

ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

Juicy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild 2

ronjanyman.se

Mari
0

Första bilden gillar jag mest av dessa två. Båda är riktigt bra med skärpa och färger, riktigt vackra. Första bilden är mest effektfull, nog därför jag gillar den. Kanske hade den blivit bättre i stående format?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Sashhi
0

#2 - Jag tycker exakt samma :) Om bilderna hade bytt "format" så hade det varit perfekt ;)

Not your mom, not your milk.

IceJossan
0

2a bilden faller mig bäst i smaken. Bra skärpa, färger och beskärning, men tyvärr ordentligt överexponerad - MEN denna överexponerade bakgrund kan även ses som positiv, eftersom den gör bakgrunden tillintetsägande och på så sätt framhäver katten mer.

Jag tycker att du har fångat kattens fulla koncentration perfekt! Även beskärningen i bilden är mycket bra, då man får följa kattens blick och får inlevelse i bilden.

1a bilden tycker jag däremot saknar inlevelse pga hur den är beskuren: alldeles för mycket är beskuret i underkant, och det är för mycket luft till höger, vilket tyvärr gör bilden ointressant för mig. Kanse går det att fixa till om du endast sparar lika mycket luft åt höger som du gjort åt vänster, och om du beskär lite i överkant också för att framhäva kattens fokusering/koncentration mer. Svårt att förklara.. :/

Keep up the good work! Men tänk mer på kompositionen, och på exponeringen - ibland är det bättre att bilden blir lite mörk och att man istället ljusar upp motivet i efterhand.

majlar
0

Jag gillar tittutbilder så därför blir första bilden den jag tycker mest om. Den andra är också bra för där ser katten ut att vänta på att få hoppa på någon som går förbi. Den är mer talande.

Juicy
0

Tack så mycket allihopa! Det var inte många hundradels sekunder han stannade där uppe så det blev lite av ögonblicksbilder och därmed överexponerade eftersom jag inte var beredd på att slänga upp kameran mot den ljusa himmlen.

När det gäller kompositionen tycker jag att den fungerar bäst såhär men det är ju väldigt mycket en smaksak.

ronjanyman.se

Metinia
0

De här gillar jag! (Har inte läst de andras kommentarer så risk för upprepning nu, men det fixar du nog, Flört).

Underbar skärpa! Harmoniska färger och bra neutralt ljus. Andra bilden känns möjligen lite överexponerad, men inte farligt. Jag älskar motivet, helt underbart! Snygga vinklar och helt enkelt mycket bra fångat.

Första bilden är ett snyggt porträtt och kompositionen är bra, men inte wow-bra. Jag skulle vilja ha liiite mer luft i nederkanten i första bilden, det hade känts bättre. Annars gillar jag kompositionen med katten till vänster i bild och mer luft till höger, det var snyggt!

Andra bilden har en mycket bättre komposition tycker jag, den är riktigt bra faktiskt!

Har inte mycket mer att säga, det är toppenbilder båda två och kattens blick är helt underbar! Bra jobbat!!

Juicy
0

#7 Tack så jättemycket!

ronjanyman.se