Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotografera-djur
Läst 530 ggr
BatmansMatte
0

Fota fiskar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag tycker om att fota fiskar men tycker det är Väldigt svårt med tanke på glaset någon som har några tips… jag har en vanlig digitalkamera

Mari
0

Jag tycker också att det är svårt, ett tips är att se till att glaset är ordentligt rent både på utsidan och insidan och gärna fota när vattnet är nyligen bytt så det är så rent som möjligt.
Att använda blixt mot ett akvarium är ju ingen höjdare så man får se till att det är bra ljus, vilket det brukar var i akvarium.

Har du en digitalkamera som du kan ställa in inställningarna själv med? Isåfall kan man experimentera lite med slutartiden och bländaren för att få till bra färger och djup i bilden

Jo, det är oftast manuell skärpa man får använda sig av, det finns troligen inte på vanliga digitalkameror, inte de flesta vad jag tror?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

BatmansMatte
0

jag har vissa inställningar men har inte lärt mej kameran riktigt har inte haft den så länge hehe

skärpan vet jag inte om den går att ställla in men förmodligen inte.

BatmansMatte
0

jag tar gärna emot kritik om bilden, det är typ den bästa jag har tagit på fiskarna, dom vill ju gärna inte vara stilla Glad

Deklol
0

Att använda blixt är mer eller mindre ett måste. Man måste placera blixten så att den inte reflexteras mot glaset (dvs extern blixt), och det är det som är det svåra.
Har man ingen extern blixt får man - som ovan nämner - ha väldigt mycket ljus.
Att ha ett rakt, bra och putsas glas på akvariet är också till stor fördel.