(H) Kritik häst

För en gångs skull tycker jag att den svartvita bilden är bättre än färgbilden, eftersom den verkar lite mindre rörig. Jag är inte så bra på att ge hård kritik, men tycker att det är ett riktigt roligt motiv där fotografen och stallfönstret speglas i hästögat. Kanske kunde bilden beskurits en aning till höger.
Olle
Den svartvita är bättre än den i färg, då den i färg känns väldigt rörig. Den svartvita kan man vila mer i med blicken. skärpan är lysande, och det är en bra bild.
Jag håller med ovanstående, sv/v var bättre än färg, så jag väljer att inrikta mig kritik på den:
Fint skärpedjup och bra skärpa. Dock känns bilden lite kornig vilket drar ner känslan lite. Fint exponerat och vinkeln är bra. Dock finns det väldigt många sådana här häst-ögon-bilder och den här skiljer sig inte direkt ifrån mängden. Det finns två saker som jag tror skulle göra den mer speciell och det är (1) en annorlunda beskärning. Mitt förslag är en mer panoramaliknande beskärning där man får se mer luft i framför allt högerkanten. Men framför allt så skulle (2) en intressant spegling göra bilden bättre. Just nu syns du och din kamera samt ett litet hus av något slag och det vittnar tyvärr bara om en lite rörig och tråkig bakgrund. Försök istället att inte få med dig själv och kanske försök spegla något annat i ögat, något som kanske kan ge ett djup och en känsla till bilden.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se