Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettkritik-hård
Läst 1133 ggr
SwedenZoo
0

(H) Sibirisk Tiger

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gärna hård kritik på den här bilden från Kolmårdens Djurpark, Tiger World. Sibirisk tiger i sitt rätta element!

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

OlleA
0

En riktigt bra bild som inte alls ser ut som en djurparksbild utan gör ett mycket äkta intryck! Möjligen kunde tigern ha zoomats in aningen mer. Träden i överkanten är viktiga för intrycket av vildmark, men all snön i nederkanten är inte nödvändig att ha med.

Olle

SwedenZoo
0

Tack Olle , tänkte ladda upp en bild med dina "krav" , men det strular för mig, får försöka senare.

Metinia
0

Håller med Olle om att känslan av att det är en djurpark har försvunnit, det är bra! Bakgrunden är snygg och naturlig, men jag gillar inte riktigt beskärningen. Jag önskar att du hade zoomat in mer (vet att det inte alltid är möjligt, men önska kan man ju alltid) så att tigern blev mer framträdande. Hade jag beskurit bilden hade jag valt att klippa bort träden i ovankanten, kapat ganska mycket i högerkanten och underkanten och på så sätt placerat tigern ganska långt ner till höger i bild så att det ser ut mer som om tigern går in i bilden. Bilden är dessutom sned, så jag tycker du ska räta upp den.

Exponeringen är väl inte perfekt, men det är bra att jobba vidare med i ett redigeringprogram om man vill och kan. Bilden känns tyvärr lite mörk och kontrastlös tycker jag. Skärpan är helt okej, men jag hade gärna sett lite kortare skärpedjup för att få tigern att lyftas fram bättre. Den smälter lätt in i den lite svagt randiga berg-bakgrunden.

Kanske ingen lysande bild tekniskt sett, men du har fångat tigern bra! Jag vet själv hur otroligt svårt det faktiskt kan vara att fånga djur på djurpark på bild, så trots att jag hade velat se mer inzoomat har tigern fastnat snyggt på bild.

SwedenZoo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du menar att jag skulle gjort ungefär såhär eller? Är ganska dålig på det här, så det kanske blev fel. Har inte hunnit PS´a något heller.

Metinia
0

#4: Precis så menar jag!!! Mycket bättre nu tycker jag, Skrattande

OlleA
0

Jag kan hålla med om att tigern är bättre placerad i bilden nu, och att det blev bättre när bilden är upprätad. Men samtidigt tycker jag att en del av vildmarkskänslan försvann när man inte längre ser träden i överkanten.

Olle

SwedenZoo
0

Hur skulle den bli om jag gjorde den som i senaste bilden fast med träd? Är inte säker på att det blir bra, men du kanske har någon annan ideé?

Martin
0

Jag tycker den är lite kontrastlös/matt i färgerna men annars en ganska bra vildmarkskänsla. Bilden fungerar väl som att visa en miljöbild från tigerns revir, men tycker liksom några av de föregående kritikerna att tigern tenderar att försvinna lite. Inte så enkelt nu, men jag hade velat se ett liggande foto för att få mer miljö om nu inte tigern skall vara mer framträdande - det tror jag den typen av bild hade kunnat vinna på.

mvh Martin