Behöver lite tips
Hejsan, idag så ska jag och pappa ut och reka tjäder/orrspelsplatser. Var och fotade förra året på ett orrspel och det gick väl sådär, jag skulle vilja ha lite tips på inställningar och kanske nåt jag bör tänka på till den här gånger. Förra gången så var vi typ 60 m ifrån men den här gången ska vi försöka sätta upp gömslet lite närmare. Har ett teleobjektiv till min kamera så ganska nära bilder kan jag få. det brukar ju också kunna vara lite halvtaskigt ljus i skogen/på myrar så något bra tips att få så bra bilder som möjligt i det ljuset :)
Tack på förhand! ^^
Mvh Linda

Svårt läge… Ljuset i skogen medför oftast ett högre ISO , Se till att komma till gömslet i god tid och använd dig av ett stativ.
du kommer troligen att få använda dig av ditt objektivs lägsta bländartal och kommer då att få balansera ISO med lägsta möjliga slutarhastighet för att få en vettig exponering, Jag hade provat med Iso 800 + lägsta bländartal för att börja med : du kommer troligen att få en låg slutarhastighet beroeende på ljuset i skogen och det är därför som jag tycker att du skall ha ett stativ med dig eller något annat användbart stöd.Sikta mot ett så lågt ISO tal som möjligt för bästa bildkvalite.
Mvh
Uffe
Låter väldigt roligt att fotografera tjäder- och orrspel, hoppas vi får se några bilder här på sajten sen! Jag har själv ingen erfarenhet av den sortens fotografering men som uffe säger så lär väl inte ljusförhållandena vara de bästa så stativ/annat stöd och laborera med iso är nog det som gäller. Bra om ni kan få gömslet närmre också, vet inte vad det är för ett tele du har men 60 meter är ändå 60 meter. Försök variera lite bilder, kanske några närbilder på de heta stridigheterna mellan tupparna, men kanske även miljöbild av myren (eller var ni nu är och fotograferar) med orrarna/tjädrarna bara som mindre del av bilden.
Ett annat tips är att kolla in olika fotosajter för att hitta lite tjäder- och orrbilder och se om man kan se vad de har använt för inställningar så har man något att utgå från.
mvh Martin

Tack för tipsen! :)
Pappa har köpt ett bra gömsle nu istället för en prasslig presenning… Så vi ska nog kunna komma närmare den här gången ;) Dom är inte spec rädda, vi traskade ut på myren och dom flög bara upp i träden och så fort vi var bakom presenningen så flög dom ner igen.
Istortsett alla planer grusades i förrgår då vi var ute och skulle kolla vägarna dit och spelplatsen, det var fortfarande snö på vägen och det kan hända att dom har avverkat bredvid spelmyren och då är det nog inte så stor chans att dom är på samma plats i år. Men det finns fortfarande andra platser kvar där de kan spela men värgarna är fortfarande mjuka och snöiga -.- Så det dröjer nog nån vecka innan vi kan åka där.
Den här bilden tog jag förra året (nu har jag zoomat in på bilden och fixat bättre skärpa i photoshop) :)

Det ser ju bra ut, har du tur så finner du en liknande plats och då får du nog inga större problem med ljuset. Och så ser vi framemot lite bilder med ditt nya objektiv
. Om din kamera kan visa ett histogram så har du lite lättare att kontrollera dina inställningar när du har tagit en bild, och ta en titt på "nätet" hur din kamera hanterar lite högre Iso inställningar om det skulle behövas, det ger dig en liten fingervisning om hur dina inställningar på kameran skall vara för bästa möjliga slutresultat.
Mvh
Uffe

Det där var med mitt teleobjektiv :) Jag vet att den inte är det nästa objektivet när det gäller ljus, stativ kommer nog vara ett måste. Pratade med pappa nyss och han sa att han vet en liten myr som han vet att dom brukar spela på så där ska vi nog vara och det kommer nog också bli lättare att få kort på dom om myren är liten.
Ska kika runt lite och ta reda på mer info om objektivet så jag slipper sitta där i gömslet och fibbla på med inställningarna :P

Bilden blev jättebra , färgmässigt, skärpa , ljus. vad jag kan se så tycker jag att du har använt dina inställningar bra. Skall man ge lite kritik (och det har du ju inte bett om ) men jag ger dig lite ändå
så skulle jag vilja ha fåglarna lite lite mer åt mitten . men bilden blev ju bra. Jag trodde att du hade köpt ett nytt objektiv efter bilden och då är det ju lite "knökigt " innan man vet vilka inställnigar som blir bra. får man fråga vad du använde för inställningar på bilden? Slutarhastighet, bländare och iso och om du kan se brännvidden också. lite kul vetande för mig
Mvh
Uffe

Tack :)
Jag har inte tid just nu att kolla upp iso och de men senare kanske när jag har sovit… Jag kan ju ladda upp orginal bilden på den där, jag kan inte påstå att den är speciellt bra. Jag zoomade ju in på bilden och sedan fixade jag skärpa och ljuset så det blev bättre i photoshop :)
Här är ogrinalbilden på den där uppe. Bilderna är gigantiska i orginalstorlek.

Hej!
Fint jobb med uppskärpning och förstoring!
Jag försökte att ta en titt i exifen men jag fann desvärre ingen info i din bild.
/Uffe

Nu hittade jag lite info om bilden :) Jag förtsår mig egentligen inte på något av de där talen förutom ison då. Jag tror inte jag hittade slutarhastiget, såg iallafall inge info om den.
ISO: 400
Brännvidd: 300mm
Bländartal: F/6,7