Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettallmänt
Läst 483 ggr
Tangotime
0

Macro med 18-55!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har blivit ombedd att lägga ut det här tipset till er. Hur man fotar macro med sitt vanliga 18-55 objektiv. Så här kommer lite tips!

Jag har Nikon så det är bara den jag vet hur man ställer in. Ni som inte har Nikon får kanske leta lite :-) Klicka på knappen Menu på kameran, Välj Inbyggd blixt, Välj Manual, Välj Full Power.

När du ställt in blixten plockar du av objektivet från kamerahuset. Och vänder det bakochfram. Bäst och säkrast är att använda uv skydd på objektivet för att inte repa linsen. Håll objektivet tätt mot kamerahuset så att inget ljus kommer in i mellan. Det går alltså inte att sätta fast objektivet på kameran utan man får försöka hålla i det stadigt. Tänk på att det finns en liten risk med det här! Det kan komma in damm och smutts i kamerahuset och fotar man ute kan man om man har riktig otur tappa objektivet eller snubbla och tappa allt ihop eller repa lins osv. Så var försiktig!

När du tittar igenom sökaren på kameran kommer du knappt se något. Detta beror på att bländaren på objektivet är på det minsta värdet. Du måste nu vrida upp bländaren med spaken som nu sitter längst fram på objektivet och hålla kvar tills du fått bra fokus på objektet du vill fota. När du nu tittar igenom sökaren märker du att det blir ljusare. 

För att hitta fokus får du gå nära objektet du ska fota och försök vara stadig på handen. Använd gärna stativ om du har ett. Gränsen mellan skärpa och oskärpa är hårfin, det bästa är att öva på att hitta fokus på ett motiv som inte rör sig.

När du har hittat fokus måste du göra två saker: Släpp ner bländarringen så du inte ser nått men ha fortfarande kvar fokus, och tryck av. Nu har du fotat en makrobild!

Sen får man prova sig fram lite. I bland kanske man bara släpper ner bländaren till hälften osv.Och man kan även zooma lite med objektivet så ser du lite skillnad! 

På bilden ser ni en hund nos :-)

Fler bilder finns på www.pudelrace.blogspot.com

Mari
0

Är alla bilderna i bloggen tagna på detta sätt?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Tangotime
0

Nja, jo du ser skillnad på macro och dom vanliga närbilderna. Alla macro är tagna på detta sättet.

Mari
0

Ja menade macrobilderna, glömde bara skriva ut det Tungan ute

Riktigt snyggt!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Tangotime
0

Tack! Jag har inget macro objektiv så jag har bara fotat med 18-55. Det är jätte kul!! Verkligen värt att testa!

Mimmi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är en kul sak att experimentera med!

Skickar med en före och efter-bild där man kan se hur mycket närgränsen förändras när man vänder objektivet bak och fram (båda är alltså tagna så nära det gick). Bilderna är tagna med ett Nikon 50mm f/1.8 AF Nikkor-objektiv.