Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettbildhantering
Läst 529 ggr
Metinia
0

Äntligen RAW

Måste bara skriva av mig lite. Äntligen efter en lååång tid har jag lyckats fixa ett program att redigera RAW-bilder i (visade sig att det enda som saknades var en uppdatering i Photoshop så nu kan jag används PS). Härligt, det betyder att jag nu kan börja ta lite fler RAW-bilder, något som jag har saknat, :)

Var som sagt bara tvungen att skriva av mig lite, :)

Mari
0

Kul!
Jag ska börja våga mig på detta jag med så småning om. Men när är frågan Tungan ute

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FotoAlle
0

Jag har flera som "skriker" på mig att börja fota i raw, men jag tycker ärligt talat att det är krångligt…

uffelarsen
0

Raw kan vara lite"krångligt" men på ett positivt sätt. Om man jämför en jpeg och en raw direkt ur kameran vinner oftast jpeg,beroeende på att kameran har oftast redan "behandlat" jpeg bilden internt. men i rawbilden finns det så mycket mer information för eventuell bildbearbetning att hämta och att ställa in korrekt vitbalansering är heller inte så viktigt. det enda negativa om man nu kan säga att det är så negativt är stora bildfiler vilket leder till större minneskort vilket leder till utökade kostnader för korten + lite mindre bilder om man "skjuter" snabba serier då kameran  inte hinner skriva på kortet i samma takt utan använder sig av "buffring"innan den skriver till kortet. men jag för min del kommer aldrig att fotografera mer i jpeg då det blir svårt att "fixa" till bilderna i ett "förstört/komprimerat" tillstånd som jpeg i princip är, medans det ser ut som om man får mer och mer möjligheter att fixa till det i raw vilket gör att man kanske kan göra ett flertal gamla bilder bättreGlad så FotoAlle ta dig ännu en titt på Raw det är det värt!

/Uffe

FotoAlle
0

#3 - tack för mycket bra info Cool

Och ja, jag kommer att ta mig vidare när det gäller raw, är inte mogen än riktigt bara tror jag Obestämd

Metinia
0

Jag kan tillägga att jag kommer inte att gå över helt till endast RAW, men tänker tar mer porträttbilder i RAW, men t.ex. för ridsportsbilder som jag fortsätta med JPG.

HellviHumle
0

Det finns ett bra gratisprogram för Rawbildshantering. Raw Therapee heter det. Väl värt att prova.

HH

Banankaka320
0

LÅna tråden lite, jag förstår mig inte riktigt på RAW. Har möjlighet att fota RAW med kameran och har ett program till det.

Vad jag har fattat så verkar man kunna ändra mycket mer med RAW? Ex Svartvit bild till färg? Och RAW bilder är gigantiska.

Men om man nu fixar till en bild på raw, kan man ladda upp den normalt på nätet eller måste man ändra den till JPEG?

Metinia
0

#7: Du kan aldrig göra ev sv/v bild till färg med RAW för en bild du tar med RAW är alltid i färg!

Grejen med RAW är att ingen bildinformation har gått förlorad någon stans och det gör att kvaliteten på bilden ökar. (Varje bild du tar i JPG redigerar din kamera lite grann åt dig precis efter att du har tagit den.) Även redigeringsmöjligheterna ökar mycket när du fotar med RAW (du är nästan tvungen att redigera för att helt oredigerade är de inte jämförbara med en JPG-bild som kameran har redigerat).

Nej, du kan inte ladda upp en RAW-fil direkt på internet. Största anledningen är att alla kameror har olika RAW-format. Så efter att du har redigerat din RAW-bild så ska du alltid konvertera det till JPG innan du lägger upp den på webben, annars kan ingen se bilden. Men när du ändrar den till JPG i det sista steget du gör så har du ju självklart kvar alla ändringar du gjort när den var RAW och den ser likadan ut. Det är bara det att den nu är i ett sådant format som går att se utan massor av speciella program. Glad

Banankaka320
0

#8 Okej tack så mkt för svaren :D

Men jag läste i min canon instruktionsbok som jag fick med kameran att man kunde göra svartvit bild till färg igen :s Men jag läste nog fel:)

HellviHumle
0

#9 Du har läst rätt. Om du ställer in kameran på att ta monokrom och i Raw-format så kan du få tillbaka färgerna igen. Det funkar i alla fall på min Canon EOS 450 D.

HH

Banankaka320
0

#10 Aha okej men det kanske är så då :) Har CANON EOS 400d

HellviHumle
0

#11 Bara för att du skrev så, så var jag tvungen att testa och det gick alldeles utmärkt. Har du DPP som programvara?

Jag brukar dock gå andra vägen, dvs ta bilden som vanligt och göra den till svart-vit efteråt.

HH

Metinia
0

Jag har också en 400D. Har aldrig testat funktionen att göra sv/v redan i kameran så kan inte säga exakt hur det fungerar. Dock är själva poängen med RAW att ingen information försvinner i kameran så även om man tar i sv/v så tas bilden egentligen i färg (även om det inte syns). Annars skulle det inte gå att få tillbaka färgerna, det går inte att bara hokus-pokus lägga till något som inte finns, Flört.

Banankaka320
0

#12 Vet inte vilket program det är men det följde med kameran.